checklist

Herken jij de signalen van burn-out?

Persoonlijke ontwikkeling

Als secretaresse fungeer je vaak als ‘spin in het web’. Je hebt veel verschillende taken en doorgaans kun je dat als secretaresse prima aan.

Als je het echter te lange tijd voor je gevoel te druk hebt, is het zaak goed op jezelf te passen. Leer te luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft, hoe klein en onbelangrijk die soms ook lijken.

Een grote valkuil is om klachten te zien als ‘storend’ en ze te negeren. Of de klachten te onderdrukken. We zijn bijvoorbeeld eerder geneigd slaappillen te slikken dan dat we op zoek gaan naar de oorzaken van het niet-slapen. En dan maar hopen dat de klacht na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnt…

Wat zijn die signalen?

  • Klachten die regelmatig terugkomen, of ze nou klein of groot zijn, zijn signalen. Herken deze klachten. Dat is het eerste en het belangrijkste. Zie je klachten als signalen en negeer ze niet.
  • Schrijf eens gedurende een week op welke klachten je hebt.
  • Analyseer deze klachten. Wanneer en hoe vaak treden ze op? Hoe lang houden ze aan? Waarin word je belemmerd door deze klachten?
  • Hoe ga je meestal met deze klachten om? Word je bewust van je gedrag en je reactie op je klachten.
  • Onderzoek wat je klachten je willen vertellen. Wat zou je te veel doen? En omgekeerd, wat doe je dan te weinig? Bedenk wat je met deze signalen kunt doen.
  • Schrijf op wat het je zou opleveren als je naar je klachten zou luisteren en naar de boodschap.
  • Maak nu bewust je keuze. Wat wil je veranderen en hoe? Stel doelen om dat te bereiken.

Bron: Managersonline 

Wat is eigenlijk een burn-out?
Negen tips om meer rust te creëren
Omgaan met stress (1)
Omgaan met stress (2)
Boek: Werken, iedereen wordt er beter van
Training: FacilityPOWER!

Reageer op dit artikel