checklist

Jezelf profileren; hoe doe je dat? (update 2016)

Persoonlijke ontwikkeling

Jezelf profileren: voor de één iets positiefs en natuurlijks, voor de ander een woord met een negatieve klank. Maar jezelf profileren is niets meer dan ‘een duidelijk eigen karakter aannemen’.

Jezelf profileren; hoe doe je dat? (update 2016)

Het heeft in die zin niets met opscheppen te maken. Hoe profileer je jezelf, hoe maak je je zichtbaar op de werkvloer? Gerda Bos en Miriam van Keulen-Pot geven je tips.

Succesfactoren bij profileren

Zelfbewustzijn

Wees je bewust van wat je in huis hebt. Wat is je talent? Wat zijn je drijfveren? Benoem ze voor jezelf. Zo kun je ze ook duidelijk maken aan anderen.

Transparantie

Maak collega’s helder hoe je zaken aanpakt. Zo leren zij jouw aanpak, kwaliteiten en drijfveren kennen. Communiceer dus en houd anderen op de hoogte. In de training Personal branding leer je hoe je op een natuurlijke manier meer van jezelf kunt laten zien.

Concreet en krachtig communiceren

Ondersteun je verhaal met voorbeelden uit de praktijk. Maak het dus concreet en zwak jezelf niet af. Zeg niet dat je ‘een beetje ervaring hebt met organiseren’ maar vertel welke ervaring je hebt opgedaan.

Successen vieren en delen

‘Bescheidenheid siert de mens’, dat is zeker, maar het is óók leuk om succes te vieren en te delen en trots te zijn op wat je samen bereikt. Belangrijke factoren: enthousiasme en ere wie ere toekomt.

Blijf in contact met de ander

Simpel: als je gezien wilt worden, zie dan ook de ander. Vier je bijvoorbeeld een succes, trek het succes dan niet naar jezelf toe, maar noem ook de bijdragen van collega’s.

Durf te leren

Gun jezelf de tijd om dit te leren. Begin klein en ga steeds een stap verder. Je hebt een kleine dosis lef nodig, en een methode waar jij je prettig bij voelt.

‘Ik ben introvert en dienstverlenend, dus ik hoef me niet te profileren’

Profileren is niet alleen iets voor extraverten. Ook introverte mensen zoeken middelen om zich te profileren, middelen die bij hen passen. Door bijvoorbeeld te mailen, te schrijven en door dichtbij hun inhoudelijke kennis te blijven. Dat laatste kun je doen door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij LinkedIngroepen waar je je expertise kunt tonen.

Korte tips om jezelf te profileren

– Leg eens aan je collega’s uit hoe jouw dag eruit ziet.
– Loop mee op een andere afdeling.
– Vertel je leidinggevende wat je hebt bijgedragen; wie kan er beter of sneller werken dankzij jouw inspanningen? Wat hebben klanten aan jouw bijdragen?
– Aan welke mensen erger je je? Wat doen ze niet goed, ofwel: wat kun jij beter? Dat is waarschijnlijk een kwaliteit van je. Kent iedereen die kwaliteit?
– Vraag eens aan anderen wat zij als jouw kwaliteiten zien. Hoe zou je deze beter onder de aandacht kunnen brengen?
– Hoe profileren anderen (die jij waardeert) zich?
– Accepteer een compliment met ‘bedankt!’ in plaats van ‘m af te zwakken.

Verdieping

In de training Personal branding ga je met trainer Jocelyn Rebbens dieper in op waar jij voor staat, wat jouw ‘merk’ is en hoe je meer winst kunt behalen.

Nieuws uit secretaressevak

Niets missen en alle praktische tips en nieuws in je mailbox ontvangen? Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en je ontvangt elke dinsdag nieuws uit het vakgebied!

Hoe kom ik overtuigend over?
Assertief nee zeggen
De 9 typen van het enneagram
Big Five-model – doe de test
Boek: Sterk staan door proactief communiceren
Training: Bewust mondeling communiceren

Reageer op dit artikel