checklist

Zo style jij je imago

Persoonlijke ontwikkeling

Je imago is een optelsom van hoe je spreekt, kijkt, lacht, praat, denkt, doet er uitziet en met anderen omgaat. Styling is dus maar een onderdeel van je imago, maar wel een onderdeel waar je het meeste invloed op hebt. Oprichter van Global PA Academy Anna Tjumina geeft je een aantal tips om je styling […]

Zo style jij je imago

Je imago is een optelsom van hoe je spreekt, kijkt, lacht, praat, denkt, doet er uitziet en met anderen omgaat. Styling is dus maar een onderdeel van je imago, maar wel een onderdeel waar je het meeste invloed op hebt. Oprichter van Global PA Academy Anna Tjumina geeft je een aantal tips om je styling op te poetsen.

Tip 1: Besef dat mensen altijd eerst emotioneel beslissen en daarna pas rationaliseren

Emotionele beslissingen maken we allemaal onbewust en dat gebeurt binnen enkele seconden. Mannen hebben vier seconden nodig om tot een initieel oordeel te komen, vrouwen zo’n acht tot negen seconden. Dit extreem korte tijdsbestek bewijst de cruciale rol van uitstraling. Pas daarna gaat ons logische brein (binnen 25 seconden) redenen verzamelen om het eerste oordeel goed te praten. Als je dat weet, kun je hierop slim inspelen. Laat je goede voorkomen zien. En kom daarna snel met argumenten die jouw positionering toelichten.

Tip 2: Bepaal je ‘basics’

Die komen altijd terug, zijn vertrouwd en je kunt niet zonder. Herkenbaarheid, daar gaat het om. Het is een vertrouwd element van je voorkomen dat mensen geruststelling geeft. Het is een psychologisch feit en het werkt subliem. Dit kan een bepaalde mouwlengte zijn, een terugkomende kleur, een sjaal, iets in je haar of een bepaalde combinatie. Inderdaad, als we het over imago styling hebben dan zijn accessoires een onderdeel van je basics, zolang ze maar blijven terugkomen. Psychologisch is dat een teken dat jij blijft wie je bent, onafhankelijk van wat je draagt of waar je bent.

Tip 3: Promoot je waarden

Naast de fysieke accenten promoot je met imago en styling ook je waarden. Deze bepalen je boodschap en algemene indruk. Hier is een hint: kleur zegt veel over je waarden. Blauw is de kleur van vertrouwen, groen is aandacht voor details en proces en rood zegt dat je er bent voor anderen. Wil je strikt en zakelijk overkomen dan zijn strakke lijnen je basis. Een vooruitstrevende, trendy look kan uitstralen dat je creatief bent en durft. Vergeet dus niet dat het geheel van je styling iets moet zeggen over je prestaties en manier van doen.

Tip 4: Experimenteer met verschillende combinaties

Heb je goede rolmodellen gevonden, let dan goed op hun kledingkeuze, de uitvoering en het totaalplaatje. Probeer de ‘looks’ uit. Draag niet iets omdat het mode is, maar omdat het jouw persoonlijkheid ondersteunt.

Tip 5: Vraag om feedback

In alle dagelijkse hectiek is het moeilijk om afstand te nemen en objectief naar jezelf te kijken. We weten niet altijd goed hoe we overkomen en waar we voor staan. Vraag daarom om feedback. Dat kan je blinde vlekken wegnemen. Maar… feedback is eng! Begin dus bij mensen die je vertrouwt en van wie je feedback goed kunt hebben. Focus daarbij niet op de mening van je familie en vrienden die je niet goed kennen op zakelijk niveau. Hun oordeel zou niet het juiste beeld kunnen geven als het gaat om je professionele kwaliteiten.
Een zin die je kunt gebruiken om feedback minder eng te maken: ‘Ik ben met een nieuwe Personal Branding training bezig en ik probeer verschillende stijlen uit. Wat vind je hiervan, wat vind je bij me passen?’ Zo verraad je niet dat je onzeker bent of dat je zelf wel of juist niet tevreden bent. Zo verover je een veilige positie om objectief feedback te ontvangen. Je zult merken dat mensen niet vervallen in politiek correcte antwoorden. Ze geven hun eerlijke, opbouwende mening, want het gaat nu namelijk om een leertraject en mensen willen van nature helpen.

Reageer op dit artikel