checklist

De valkuilen van personal branding

Persoonlijke ontwikkeling

Met personal branding kies je steeds bewust waarmee jij je in je werk onderscheidt. Hoe actiever je dit doet en hoe zichtbaarder je wordt, hoe eerder je gekozen kunt worden voor een promotie of een nieuw project. Maar ook dit proces kent valkuilen. Waar moet je voor oppassen tijdens het brandingproces?

De valkuilen van personal branding

Valkuil 1: Schoenmaker, blijf bij je leest

Personal branding is een techniek waarbij je een deel van jezelf uitkiest om te laten zien, zodat een ander bepaalde beelden en ideeën over je kan vormen. Hoe je het wendt of keert, het gaat om beïnvloeding van de ander door energie en betekenis aan je merk te geven. En dat kan ook een valkuil zijn. Het is belangrijk dat je het proces nuchter en realistisch blijft leiden. Laat je nog steeds dat deel van jou zien waar je grootste kracht ligt of heb je de neiging je aan te passen aan goedlopende trends?

Valkuil 2: Wat een ander over je zegt

Anderen kunnen met je merk rommelen. Sommigen interpreteren je merk onjuist of leggen de verkeerde accenten. Stel dat je op de afdeling inkoop werkt en je hebt onderzoek gedaan naar leveranciers. Jouw advies kan het bedrijf veel geld besparen. Wanneer je in het personeelsblad wordt getypeerd als iemand die vooral graag de hand op de knip houdt, dan kan dat je blijven achtervolgen, ook als je kracht op een heel ander vlak ligt. In zo’n geval schaadt het je merk en moet je een tegengeluid laten horen.

Valkuil 3: Jezelf herhalen

De derde valkuil is die van de verzadiging. Een consistent proces is zoals je weet belangrijk, maar je kunt ook doorschieten en jezelf en anderen vermoeien met je merk.

Valkuil 4: Overdrijven

Je succes etaleren is prima, maar word geen opschepper. Baseer je op je kwaliteiten en uitdagingen, maar pas op voor de valkuil. Het is heel verleidelijk om je kwaliteiten groter te maken of met meer bombarie te brengen, maar daar prikken mensen die je langer meemaken zo doorheen. Zoek de balans tussen bescheidenheid en arrogantie. Leg het accent op je sterke eigenschappen, maar wordt niet verwaand.

Valkuil 5: Bescheidenheid

Het andere uiterste van de balans zou je ‘ongepaste bescheidenheid’ kunnen noemen. Veel vrouwen lijden eraan, je wimpelt complimenten weg met ‘ach, het is gewoon mijn werk’. Hoewel je ook vanuit de achtergrond aandacht kunt trekken, moet je eraan werken om jezelf op een natuurlijke wijze in de schijnwerpers te zetten. In het licht ben je zichtbaarder en kun je meer indruk maken. Treed op vanaf een toneel van zelfvertrouwen en respect voor je eigen kunnen.

Boektip

Benieuwd naar de andere vijf valkuilen van personal branding? In het boek ‘De beste versie van jezelf – in drie maanden klaar voor je carrièreboost‘ van Miranda Kampers worden deze uitgebreid besproken. Het boek is hier te bestellen.

Reageer op dit artikel