checklist

Kom verder met de LEF-methode

Persoonlijke ontwikkeling

We kennen allemaal momenten dat we niet doen wat we eigenlijk willen en moeten doen, bijvoorbeeld bij een volgende loopbaanstap. In dit artikel praktische psychologische inzichten om wél te doen wat je wil doen en een stap verder te komen. Met de hulp van de LEF-methode.

Kom verder met de LEF-methode

De LEF-methode is gestoeld op Cognitieve Therapie en Rationeel Emotieve Therapie en bestaat uit acht stappen.

De 8 stappen van de LEF-methode:

  • Stap 1: Wees je ervan bewust wanneer je niet in actie komt, terwijl je dat wél wilt doen. Bijvoorbeeld: ‘geen brief schrijven op die leuke vacature’ of ‘zwijgen over je kwaliteiten en successen’.
  • Stap 2: Ga na welke gedachte je ervan weerhoudt om vol vertrouwen te gaan solliciteren. Bijvoorbeeld: ‘Ik val toch niet op tussen al die brieven’ of ‘Het is onbeleefd op te scheppen over jezelf’.
  • Stap 3: Check of je remmende gedachte klopt. Verzamel feiten waarom je remmende gedachte waar én onwaar is. LEF = Liever Eerst Feiten. Bijvoorbeeld: ‘Nu valt mijn brief niet op. Hoe kan ik zorgen dat mijn brief wel opvalt?’ of ‘Het voelt als opscheppen, maar als ik niet vertel wat ik allemaal goed kan, dan kunnen ze het ook niet weten’.
  • Stap 4: Benoem een LEF-quote: stel vast welke gedachte méér waar is dan je remmende gedachte. Bijvoorbeeld: ‘Als ik een andere vorm en kleur kies, dan valt mijn brief wel op’ of ‘Ik ben goed in mijn vak, dus ik mag best zeggen waar ik goed in ben.’
  • Stap 5: Wees je bewust van wat je wilt bereiken. Houd je doel voor ogen. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil weer met plezier naar mijn werk gaan’ of ‘Ik wil de taken doen die me plezier geven’.
  • Stap 6: Maak er een leerdoel van door de zin te beginnen met: ik wil leren om… Bijvoorbeeld: ‘Ik wil leren om een succesvolle brief te schrijven’ of ‘Ik wil leren om positieve dingen over mezelf te vertellen op een manier die bij me past’.
  • Stap 7: Verzin een of meer experimenten waarin je stapje voor stapje kunt leren wat je je hebt voorgenomen. Bijvoorbeeld: ‘Ik stuur een brief op een andere kleur papier of met een andere kleur inkt’ of ‘Ik verzin voorbeelden waaruit succesvol gedrag in het verleden op te maken is’.
  • Stap 8: Evalueer je experiment en verzin een volgende. Bijvoorbeeld: ‘Word ik nu uitgenodigd voor een gesprek? Wat kan ik nog meer doen? Mezelf introduceren via een LinkedIn-contact?’ of ‘Vonden ze mijn voorbeelden overtuigend? Hoe zou ik ze nog overtuigender kunnen maken? Misschien kan ik het praktisch formuleren alsof ik al rondloop bij deze nieuwe werkgever.’

Wees je bewust van je eigen remmende overtuigingen en vraag je vaker af: is het werkelijk waar wat ik denk? Vraag anderen je te overtuigen waarom je meer vertrouwen mag hebben in je loopbaanactiviteiten en durf het te geloven.

Veel LEF en succes!

Tip: Heb jij ook vaak last van je remmende overtuigingen? Dan is de training Anders denken, anders reageren van Gerda Bos misschien wel iets voor jou.

Reageer op dit artikel