checklist

3 manieren om doelen voor jezelf op te stellen

Persoonlijke ontwikkeling

Hoe formuleer jij je doelen? De manier waarop je dat doet is heel bepalend voor de kansen die je hebt om de doelen ook daadwerkelijk te behalen.

3 manieren om doelen voor jezelf op te stellen

Uit onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen kiezen uit drie manieren om doelen voor zichzelf op te stellen.

Manier 1

Ze stellen zich de toekomst voor die ze willen bereiken en al het mooie dat daarbij komt kijken. Bijvoorbeeld: ik rijd na mijn promotie in een Audi R8 en zal daardoor meer waardering krijgen en op de mooiste plekken van de wereld komen.

Manier 2

Ze richten zich op alle beren op de weg die ze kunnen bedenken als ze nadenken over hoe ze hun doelen moeten bereiken. Dus: zo’n auto krijg ik nooit, want een andere collega aast op dezelfde carrièremogelijkheid en mijn baas zal me beletten om salarisverhoging te krijgen omdat hij jaloers is.

Manier 3

Ze hanteren een combinatie van de vorige twee manieren en concentreren zich op het doel, terwijl ze ook de valkuilen op weg naar het doel voor ogen houden.

Concreet stappenplan

De eerste groep mensen kun je optimisten noemen, de tweede pessimisten en de derde zou je realisten kunnen noemen. De eerste twee methoden, optimisme en pessimisme, zijn volgens onderzoek niet sterk gerelateerd aan het bereiken van je doel, de derde methode echter wel. Vooral als je de obstakels goed omschrijft en vertaalt naar een concreet stappenplan. Bijvoorbeeld: Ik wil drie kilo afvallen en ik weet dat als ik een zak chips openmaak ik niet meer kan stoppen met eten. Dus ik begin niet eens aan die zak of ik ga altijd met een volle maag winkelen en haal geen chips meer in huis.

Doelen opstellen

Om in staat te zijn je doelen en stappenplan voor ogen te houden, na te gaan hoever je al bent met het bereiken van je doel en te bepalen wat je nog moet doen, kun je het beste je doelen formuleren in termen van iets willen in plaats van in termen van iets niet willen. Dan kun je namelijk duidelijk bepalen wanneer je je doel bereikt hebt. Het voordeel van een concreet eindpunt is dat je er een beter stappenplan aan kunt koppelen om dat eindpunt ook daadwerkelijk te bereiken. Zeg dus: ‘Ik wil drie keer in de week sporten’, in plaats van ‘Ik wil niet iedere avond voor de tv hangen met een zak chips’.

Bron: Het boek Ik2, de beste versie van jezelf van Margriet Sitskoorn

Reageer op dit artikel