checklist

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op het werk

Persoonlijke ontwikkeling

Kun je af en toe wat meer zelfvertrouwen gebruiken? Karen Visser geeft 10 supertips waarmee je dat voor elkaar krijgt. Over feedback vragen, erkenning krijgen en realistisch zijn.

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op het werk

1) Stop met in te vullen wat anderen over je denken. De meeste mensen zijn meestal vooral met zichzelf bezig en niet met jou. Als je toch wilt weten wat anderen over je denken, vraag dan om feedback.

2) Wees realistisch in je planning en doelen. Gaat wat je je hebt voorgenomen ook echt lukken? Hoe realistischer je plannen en doelen, hoe groter de kans dat ze realiteit worden en hoe tevredener je zult terugkijken op het resultaat.

3) Kijk terug op je carrière. Hoe was je aan het begin en hoe ben je nu? Wat heb je in de tussentijd geleerd om juist wel of juist niet te doen? Ongetwijfeld heb je meer bereikt dan je denkt; al die kleine en grote mijlpalen dragen bij aan waar je nu bent.

4) Zorg goed voor jezelf. Op alle fronten: goed eten, genoeg rust nemen, genoeg dingen doen die je energie geven. Wanneer je lekkerder in je vel zit, straal je dat ook uit.

5) Zoek een klankbord. Wanneer je iemand hebt om professioneel mee te kunnen sparren over dilemma’s of uitdagingen in je werk, is het eenvoudiger om je gedachten op een rijtje te krijgen.

6) Benoem je succes op het moment dat je het hebt. Denk niet: dat zien ze toch wel, dat ik dat voor elkaar heb gebokst? Opscheppen hoeft niet, maar benoemen kan zeker; in gesprekken met je leidinggevende of collega’s. Zorg dat je erkenning krijgt voor je inspanningen.

7) Relativeer fouten. Iedereen maakt ze, ook jij! Iedereen die jij bewondert maakt ze óók, elke dag nog. Fouten zijn niet erg, mits je er maar een les uit trekt over hoe je de volgende keer iets op een andere manier kunt aanpakken.

8) Werk aan je algemene ontwikkeling. Blijf bij op je vakgebied en volg het nieuws; in elk geval de grote lijnen. Kies een onderwerp waarover je meer wilt weten en zoek naar informatie die je een verdiepend beeld geeft.

9) Reageer goed op complimenten. Bedank de ander in plaats van je prestatie te bagatelliseren (‘Ach, het was geen moeite hoor, iedereen had dat zo gedaan’). Je hebt iets goeds gedaan en dat mag gezegd worden.

10) Doe iets wat je spannend vindt. Al is het maar een klein stapje in die richting; pak iets op dat je altijd al had willen doen. Een opleiding volgen, een gesprek aanknopen met iemand die jou interessant lijkt, een voorstel doen aan je leidinggevende… Genoeg te kiezen.

Over Karen VisserKaren Visser

Karen Visser is werkplektrainer en professional organizer en leert mensen op allerlei niveaus slim omgaan met tijd, taken en ruimte. Met trainingen en workshops over effectiever en efficiënter werken helpt zij professionals om meer grip te krijgen op hun werk.

Ook meer grip op je werk? Volg dan één van de trainingen van Karen bij Management Support:

Reageer op dit artikel