checklist

Proactief zijn: 8 tips

Persoonlijke ontwikkeling

Proactief zijn: 8 tips

Proactief zijn, meedenken en zelf initiatief nemen – het is dé houding voor de assistant van nu. Groot voordeel is dat je invloed hebt en minder afhankelijk bent van anderen!

1. Bekijk je functie(inhoud) kritisch.

Noteer je belangrijkste taken en schrijf op wat de taken inhouden. Beoordeel of je deze taken reactief, actief of proactief uitvoert.

2. Wil jij of je manager (nog) meer proactiviteit in jouw functie?

Als je proactiever wilt handelen bedenk dan met welke taken je wilt beginnen en hoe je dat gaat aanpakken.

3. Voer een gesprek met je manager over zijn/haar verwachtingen over proactiviteit.

Door een gesprek te houden met je manager over zijn/haar verwachtingen, heb je meer visie op wat jij kan aanpakken. Focus op de voordelen wanneer jij taken proactief uitvoert.

4. Plan regelmatig een overleg met je manager.

Om op de hoogte te blijven van de voortgang van de werkzaamheden van je manager. Bespreek bijvoorbeeld klanten, projecten en werk dat er aan gaat komen en vooral wat jij daarin kunt betekenen.

5. Verdiep je in de afdeling!

Want als je weet wat je afdeling doet en waarom, kun je gemakkelijker een proactieve bijdrage leveren.

6. Lees het jaarverslag, de nieuwsbrieven en het nieuws op het intranet van je organisatie.

Je blijft zo op de hoogte van de visie, de doelen, in hoeverre ze bereikt zijn en wat je, zo mogelijk, daarin kunt betekenen.

7. Je collega-secretaressen hebben vast ook een visie op proactiviteit.

Hoe zien zij dat in het licht van hun functie? Waarin kun je elkaar ondersteunen? Ga in overleg met je collega’s, deel informatie en leer van elkaar.

8. Evalueren en reflecteren is belangrijk.

Neem er regelmatig de tijd voor. Bespreek bijvoorbeeld goede en minder goede voorbeelden van elkaars proactiviteit en leer hiervan.

Auteur: Peter Vos 

Lees meer over proactief handelen en proactieve taal:

Flexibel en proactief handelen: ‘Vraag wat er van je verwacht wordt’. Wat kun je als secretaresse in loondienst leren van interim-ondersteuners als het gaat om flexibel en proactief handelen? Annette van den Berg geeft tips.

De kracht van taal: reactief of proactief. Uit je non-verbale communicatie en je woorden valt op te maken wat je vindt, denkt en voelt. De manier waarop waarop je iets zegt, laat duidelijk zien of je reactief of proactief reageert.

Reageer op dit artikel