nieuws

Omgaan met tranen

Persoonlijke ontwikkeling

Als spil van de organisatie ben jij vaak het aanspreekpunt voor collega’s met verdriet. Hoe kun jij reageren als er tranen vloeien?

Als spil van de organisatie word jij vaak als eerste aangesproken door collega’s met problemen of verdriet. Als de emoties oplopen kunnen mensen tranen laten vloeien, of zelfs in huilen uitbarsten. Je kunt daar op een tactvolle en effectieve manier mee omgaan.

EVEN PAUZEREN

Soms zal een collega alleen bij je willen uithuilen, vaak kun je je collega het beste helpen met een gesprek over de situatie. Jouw kalmte is dan belangrijk, maar je geeft in zo’n gesprek ook ruimte voor de gevoelens en tranen van je collega. Om een effectief gesprek te kunnen voeren, kun je die ruimte ‘inbouwen’ volgens een beproefde methode.

  • Het is belangrijk om allereerst de gevoelens van de huilende collega te erkennen.
  • Begint je collega met huilen, stel dan een pauze voor. Een korte pauze van een paar minuten (ongeveer drie à vier) kan de emoties op dat moment een stuk verminderen.
  • Ga daarna verder met het gesprek.
  • Als je collega weer gaat huilen, stel dan een tweede pauze voor. Deze keer een kortere pauze.
  • Als de collega na de tweede pauze weer begint met huilen, kun je twee mogelijkheden aanbieden: je gaat door met het gesprek of je stopt en spreekt een ander moment af (bijvoorbeeld de volgende dag) om door te gaan.

Bron: Effectief communiceren, Lani Arredondo, ISBN 90 5261 3915, Uitgeverij Academic Service

Reageer op dit artikel