nieuws

Wat leuk is verkoopt

Persoonlijke ontwikkeling

In Amerika bestuderen wetenschappers het gevoel voor humor van de consument, in een poging de verkoop via het internet te beïnvloeden.

Wetenschappers aan de Universiteit van Californië brengen mensen aan het lachen in een poging om de omzet van e-tailers te verhogen. Zij hebben een grappendatabase ontwikkeld om zo de voorkeuren van de consument te onderzoeken.

LACHEN DOET KOPEN

De wetenschappers denken er met dit onderzoek achter te komen wat mensen wel en niet grappig vinden; zo willen zij inzicht krijgen in de voorkeur van de consument. Want: ‘wat leuk is verkoopt’. Doel is om, op basis van de informatie die het onderzoek oplevert, een computersysteem te ontwikkelen dat boeken, video’s en CD´s kan aanbevelen die mensen gegarandeerd leuk vinden. Zo´n systeem zou de omzet van online verkopers aanzienlijk kunnen verhogen.

GRAPPENONDERZOEK

De onderzoekers hebben een online database met grappen samengesteld en vragen bezoekers om vijftien grappen een cijfer te geven. Als de computer de antwoorden heeft verwerkt, selecteert het andere grappen die deze persoon ook grappig zou moeten vinden.
De onderzoekers kiezen voor deze methode omdat humor snel de voorkeuren van iemand aangeeft en mensen het leuk vinden om grappen een waardering mee te geven. Het is ook makkelijker om uit te zoeken of iemand ergens om moet lachen dan om uit te vinden welk boek iemand leuk vinden.

Bron: Appoint.

Reageer op dit artikel