nieuws

“Wat Nederlandse managers moeten afleren”

Persoonlijke ontwikkeling

“Meer dan de helft van alle werknemers in Nederland is wel eens van organisatie of baan veranderd door toedoen van het gedrag van hun manager. Het is daarom goed om eens even stil te staan bij wat managers zoal zouden moeten afleren”, aldus managementgoeroe Hubert Rampersad.

“Meer dan de helft van alle werknemers in Nederland is wel eens van organisatie of baan veranderd door toedoen van het gedrag van hun manager. Het is daarom goed om eens even stil te staan bij wat managers zoal zouden moeten afleren”, aldus managementgoeroe Hubert Rampersad.
 
Verkeerd zelfbeeld
Rampersad schreef een internationale bestseller op managementgebied, de Total Performance Scorecard. Hij betoogt onder meer dat veel Nederlandse managers een verkeerd zelfbeeld hebben. Ze vinden van zichzelf dat ze goed motiveren, stimuleren en naar hun medewerkers luisteren. Hun medewerkers ondervinden bij hun baas echter een gebrek aan belangstelling en voelen zich nauwelijks gestimuleerd. Onderzoek laat ook een groot verschil zien tussen hoe managers dénken dat zij leidinggeven en hoe medewerkers dat ervaren. Zo vindt 86 procent van de managers dat ze oprechte belangstelling tonen, slechts 41 procent van hun medewerkers is het met hen eens. 84 procent van de managers is tevreden over zijn manier van leidinggeven, een magere 42 procent van de medewerkers is tevreden over hoe ze worden geleid.

Thuissituatie
Een interessant punt dat managers nog niet begrijpen, aldus Rampersad, is dat een gezonde thuissituatie onontbeerlijk is voor het leveren van topprestaties op het werk. “Een van de grootste uitdagingen in het leiderschap van de 21ste eeuw is om de levenskwaliteit van werknemers zowel op het werk als in de vrije tijd concreet te verbeteren”, aldus Rampersad.

 

Reageer op dit artikel