nieuws

Stop automatisch gedrag met mindfulness

Persoonlijke ontwikkeling

Mildheid, vriendelijkheid, zorgvuldigheid, heartfulness… ze passen bij een betere wereld en dat kunnen we in deze barre tijden wel gebruiken. Zeker op Valentijnsdag.

Stop automatisch gedrag met mindfulness

Annemieke den Dulk, trainer van Mindful werken, legt uit.

Stress en overbelasting

Mindfulness gaat onder meer over het leren kennen en doorbreken van automatisch gedrag. Lijkt dat zweverig? Dat is het zeker niet. Er zit ratio achter. We hebben, of we dat willen of niet, in het leven én op het werk te maken met prettige, onprettige en neutrale gedachten, gevoelens en ervaringen. We kennen allemaal wel pijn, in welke vorm dan ook, die het leven ons brengt. Bijvoorbeeld: stress en overbelasting.

Fight/flightsysteem

Een deel van ons innerlijk heeft helemaal geen zin in moeilijke gedachten en gevoelens. De automatische neiging is om er innerlijk voor op de loop te gaan. In het brein licht dan ons fight/flightsysteem op. Gevolg: onze manier van zijn, reageren en ervaren blijft zich herhalen. Het is een automatisme geworden. Hoe stap je uit de herhaling?

Bewust zijn

Mindfulness leert je automatische reacties op te merken en stil te staan bij de ervaringen zoals ze werkelijk zijn. Dat is een eerste stap om zich steeds herhalende reacties (bijvoorbeeld piekeren) te doorbreken. Om over te kunnen stappen naar bewust gedrag.

Behandel je gevoelens zoals een liefhebbende moeder haar kinderen behandelt als ze iets moeilijk vinden

Hoe dan? De eerste stap is het leren opmerken van stress-signalen in je lichaam: adem, spierspanning, oogpupillen, hartslag. Die signalen zijn een uitnodiging om te stoppen. Eerst eens kijken: wat is er aan de hand?

Kijken met mildheid en vriendelijkheid. Behandel je gevoelens zoals een liefhebbende moeder haar kinderen behandelt als ze iets moeilijk vinden: je bent aanwezig voor wat er is. Het gevolg is, wonderlijk genoeg, dat moeilijke gevoelens dan verzachten. Het mag er zijn en dat is al heel wat.

Mindfulness is ook heartfulness

Het hart weet andere dingen dan het hoofd. Samen weten ze meer. Mindfulness gaat onlosmakelijk over de weg van liefde en begrip. Begrip voor jezelf levert je mildheid op naar jezelf. Bijvoorbeeld: ik vind dit echt niet fijn. Of: ik moet mezelf bekennen dat ik bezorgd ben over mijn baan in de toekomst. Of… het kan van alles zijn; vul zelf maar in.

Begrip maakt mild – naar jezelf en naar anderen

Dat heeft een positief effect op jou zelf. En op de ander. Begrip vraagt om diep luisteren en om diep kijken: wat is er werkelijk aan de hand? Bij mijzelf. Maar ook bij die ander. Misschien wel bij jouw Valentijn. Of de buurman, je baas of die klant. Zien wat er werkelijk speelt bij die ander maakt ook mild. Dat wil niet zeggen dat je geen grenzen zou kunnen trekken. Of dat je het eens moet zijn met die ander.

Soothing system

Als je zo weet te handelen, en dat vraagt wel oefening, dan licht er een ander deel op in je brein: het zo geheten soothing system. Ofwel het zorg- en kalmeringssysteem. Dat ligt in de linker prefrontale cortex, links voor, boven je linkeroog.

Vaardigheden van de secretaresse in de 21e eeuw

Laat dat nou het gebied zijn wat training behoeft om je noodzakelijke vaardigheden van de secretaresse in de 21 eeuw eigen te maken:

kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, goed communiceren, samen werken, sociale (en culturele) vaardigheden, zelfregulering.

Kennismaken met Mindfulness? Volg dan de workshop Mindful werken tijdens de Workshopdagen!

Intensief aan de slag? Bekijk dan het programma van de 3-daagse training Mindful werken

Reageer op dit artikel