vraag & antwoord

Wat zijn ineffectieve gewoonten?

Persoonlijke ontwikkeling

Het is handig om te weten welke gewoonten goed voor je zijn, maar weet je ook welke je beter kunt vermijden? Het gaat om gewoonten die zo’n deel van je dagelijks leven vormen dat ze je nauwelijks meer opvallen en waarvan je niet meer merkt hoeveel negatieve invloed ze uitoefenen op je manier van werken […]

Het is handig om te weten welke gewoonten goed voor je zijn, maar weet je ook welke je beter kunt vermijden? Het gaat om gewoonten die zo’n deel van je dagelijks leven vormen dat ze je nauwelijks meer opvallen en waarvan je niet meer merkt hoeveel negatieve invloed ze uitoefenen op je manier van werken en leven. Hieronder staan zeven ineffectieve gewoonten: vermijd ze en wees zodoende effectief en productief.

Niet komen opdagen.
Woody Allen heeft ooit gezegd: ‘Tachtig procent van succes komt opdagen’. Het is heel simpel: wil je meer succes in je leven, zorg dan dat je meer aanwezig bent. Nergens komen opdagen, brengt je ook nergens.

Uitstelgedrag.
Dit kun je voorkomen door:
– het moeilijkste en zwaarste meteen aan het begin van de dag te doen;
– een klus niet in één keer aan te pakken, maar met kleine praktische stappen. Focus je daarbij alleen op de eerstvolgende stap.

Onbelangrijke taken uitvoeren.
Jezelf bezighouden met onbelangrijke taken is naast uitstelgedrag één van de gewoonten waar je het gemakkelijkst in vastloopt. Houd hierbij het 80/20-principe aan. Tachtig procent van je resultaten bereik je met twintig procent van je activiteiten. Deze activiteiten moeten dus de voorrang krijgen. Schrijf dagelijks de drie belangrijkste dingen die je moet doen onder elkaar (in afnemende mate van belang). Zelfs wanneer je alleen het eerste punt gedaan krijgt, heb je toch het belangrijkste gedaan wat je die dag moest doen. Dit is effectiever dan je werk alleen sneller en effectiever doen.

Te veel nadenken en daardoor zelden actie ondernemen.
‘Analyseverlamming’ kan jaren van je leven kosten. Natuurlijk is het maken van een plan handig, maar dwangmatig denken is wat anders. Het is niet nodig alles vanuit ieder mogelijk gezichtspunt te overdenken en dan te wachten tot het meest perfecte tijdstip voordat je iets onderneemt. Wanneer je maar blijft wachten en denken, wordt in actie komen steeds moeilijker. Stop met denken en doe wat nodig is om te doen.

Van alles de negatieve kant en de nadelen zien.
Dit gaat ten koste van je eigen motivatie. Je komt overal fouten tegen, ziet problemen waar deze niet zijn en blijft hangen in details. Je negatieve kijk op bijvoorbeeld je baas, baan en leven kan hierdoor een ‘self-fulfilling prophecy’ worden.
De oplossing ligt voor de hand: benader je leven vanuit een ander, meer positief gezichtspunt. Probeer eens zeven dagen alleen positief te denken en merk in welke mate een andere houding je wereld beïnvloedt en welke resultaten je daardoor boekt.

Blijven steken in je eigen gedachten en je afsluiten voor invloeden van buiten.
Het kan moeilijk zijn om toe te geven dat je fout zit, maar als je steeds meer gaat vasthouden aan je eigen gedachten, wordt het moeilijk om je nog te verbeteren en effectiever te worden.
Een oplossing is om je meer open te stellen en te leren van de fouten van anderen en van jezelf. Dit kan lastig zijn. Realiseer je eerst wat je eigen beperkingen zijn en de manier waarop je met dingen omgaat. Vervolgens kan je dan eens iets nieuws proberen. Of lees eens over nieuwe methoden om met je werk en met je manier van denken om te gaan.

Te veel informatie.
We worden tegenwoordig overspoeld met informatie via alle media. Het is daardoor lastiger om juist díe informatie eruit te filteren die je nodig hebt en om je gedachten goed op een rij te zetten.
Daarnaast heb je stress omdat je steeds het gevoel hebt dat je achterloopt. Dit kan leiden tot verlamming: je komt niet meer aan handelen toe of je besteedt je tijd alleen aan activiteiten met weinig prioriteit die ook weinig van je vergen (zie ook onder het 3e punt).
Let dus meer op welke informatie je toelaat. Beperk mogelijke afleidingen. Zet bijvoorbeeld de telefoon of je e-mailprogramma uit of verbreek je internetverbinding. Denk ook na over de informatie die je echt wilt lezen en de informatie die je niet (direct) nodig hebt. Sluit je af voor eventuele negatieve invloeden van anderen in je werkomgeving, bijvoorbeeld door de deur van je werkkamer een tijdje dicht te doen.

(bewerkt naar bron: www.positivityblog.com)

Zie ook de trainingen Organiseer je werkplek! en Timemanagement.

Reageer op dit artikel