vraag & antwoord

Arbeidsconflictenprotocol

Persoonlijke ontwikkeling

‘Al een tijdje broeit er een conflict op onze afdeling tussen twee collega’s. Eén van hen denkt erover zich ziek te melden. We hebben geloof ik een arbeidsconflictenprotocol, maar wat houdt dat eigenlijk in?’ Een arbeidsconflictenprotocol voorkomt dat een arbeidsconflict uit de hand loopt en een werknemer zich langdurig ziek meldt. Met het arbeidsconflictenprotocol kun […]

‘Al een tijdje broeit er een conflict op onze afdeling tussen twee collega’s. Eén van hen denkt erover zich ziek te melden. We hebben geloof ik een arbeidsconflictenprotocol, maar wat houdt dat eigenlijk in?’

Een arbeidsconflictenprotocol voorkomt dat een arbeidsconflict uit de hand loopt en een werknemer zich langdurig ziek meldt. Met het arbeidsconflictenprotocol kun je verzuim bij een arbeidsconflict scheiden van verzuim wegens ziekte. Het arbeidsconflictenprotocol heeft effect als het standaard deel uitmaakt van arbeidsovereenkomsten of de personeelsregeling.

Een arbeidsconflictenprotocol kan bestaan uit de volgende stappen:

  1. Een werknemer met een arbeidsconflict meldt dit conflict bij een neutrale derde in de organisatie. Dit kan een medewerker personeelszaken zijn, de baas van de direct leidinggevende of een vertrouwenspersoon.
  2. De derde brengt de ruziënde partijen daarna binnen twee tot drie dagen bij elkaar en bemiddelt vervolgens.
  3. Als de interne bemiddeling niet lukt, dan kan de organisatie gespecialiseerde externe bemiddeling inschakelen. Meestal gaat het dan om een gespecialiseerd mediationbureau.
  4. De bemiddeling moet binnen een in het protocol aangegeven periode tot resultaat leiden. Lukt dat niet, dan is het waarschijnlijk beter dat de betreffende werknemer op zoek gaat naar een andere baan, via bijvoorbeeld een outplacementtraject.

Succes!

Conflicthantering – wat doe je als leidinggevende?
E-mailprotocol opstellen
Boek: Lastpakken, hoe ga je ermee om?
Training: Personeelszaken/HR

Reageer op dit artikel