vraag & antwoord

<strong>Vaardigheid om te ontspannen</strong>

Persoonlijke ontwikkeling

‘Het is de laatste tijd extreem druk op ons secretariaat sinds we een secretaressepool hebben. Ik krijg veel telefoontjes, veel vragen per mail en ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Lunchen schiet er vaak bij in en ik word soms een beetje duizelig. Hebben jullie tips om rustig te blijven?’ Ja, […]

‘Het is de laatste tijd extreem druk op ons secretariaat sinds we een secretaressepool hebben. Ik krijg veel telefoontjes, veel vragen per mail en ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Lunchen schiet er vaak bij in en ik word soms een beetje duizelig. Hebben jullie tips om rustig te blijven?’

Ja, we hebben een tip voor je die je zelf moet oefenen. Maar we denken dat je er zeker over moet praten op het werk met je collega’s. Juist bij een secretaressepool zou je op elkaar moeten en kunnen vertrouwen. Het is niet de bedoeling dat alle taken bij jou komen te liggen. Als de drukte slechts tijdelijk is door alle nieuwigheid, heb je wellicht iets aan deze ontspanningstip. Kun je prima oefenen als je luncht!

Deze tip is bedoeld als handvat bij het ontspannen. De regel die hierbij opgaat is: oefening baart kunst.

Buikademhaling
Misschien gebruik je alleen de borstademhaling, net als zo veel mensen. Dit is een oppervlakkige manier van ademhalen. Als je met de buik ademhaalt, gebruik je je longen optimaal. Leg bij deze oefening de nadruk op uitademen:

  • Ga rechtop staan of zitten met de schouders naar achteren zodat de longen de ruimte hebben.
  • Adem zo laag mogelijk in. De borstkas blijft stil en de buik beweegt.
  • Controleer dit door je hand op je buik te leggen en te voelen of deze naar voren beweegt.
  • Houd de lucht even vast in de longen en adem rustig uit. Na ongeveer tien keer zal de spanning over het algemeen minder zijn.

Oefen dit enkelen malen per dag zodat je de vaardigheid ook in stressvolle situaties kunt gebruiken.

Bekijk ook eens deze checklists:

Delegeren
Organiseer je kantoor
Ben jij gestrest door je werk?
Hoe blijf je een stressbestendige gatekeeper?
Timemanagement: aanpak van tijdvreters
Veel werk en weinig tijd?
Wat is burn out precies?
Boek: Yoga achter het bureau
Training: Stress hanteren is te leren

Lees nog veel meer over werk en gezondheid in het nieuwe nummer van Management Support Magazine.

Reageer op dit artikel