vraag & antwoord

Hoe leer je gezond te slapen?

Persoonlijke ontwikkeling

Voldoende slaap is ongelooflijk belangrijk omdat te weinig slaap duidelijk aantoonbare negatieve gevolgen heeft. Maar iedereen die weleens wakker ligt, weet het: krampachtig proberen in slaap te vallen werkt ook niet. Hoe leer je nou gezond te slapen?

Hoe leer je gezond te slapen?

Tips om gezond te slapen

  • Maak een vast slaapschema en houd je daaraan. The National Sleep Foundation zegt nadrukkelijk óók in het weekend, hoe moeilijk dit ook zal zijn. Je slaapt namelijk volgens een bepaalde biologische klok en je verstoort die klok als je geen vast slaapschema aanhoudt. Een beetje uitslapen, zeg een uur of anderhalf uur, kan weleens, maar vaak en heftig je biologische klok verstoren kan een oorzaak zijn van slecht slapen.
  • Integreer een bedritueel voor het slapengaan waardoor je ontspant. Wat je doet maak niet zoveel uit, als je er maar door ontspant.
  • Zorg dat het rustig in je slaapkamer is (doe desnoods goede oordopjes in). Vermijd geluiden die nieuw zijn en die zich niet herhalen. Dit soort geluiden wekken meteen de aandacht in de hersenen en zorgen ervoor dat je alert wordt – iets wat je niet wilt zijn tijdens het slapen.
  • Zorg dat het donker genoeg is en dat het niet te warm is. Licht en temperatuur beïnvloeden je slaapritme: normaal gesproken neemt het licht af en gaat de temperatuur omlaag als het tijd wordt om te gaan slapen.
  • Zorg dat je lekker ligt, dus zorg voor een goede matras en een goed kussen.
  • Drink enkele uren voor het slapengaan geen koffie en alcohol. Hoewel alcohol er misschien voor zorgt dat je sneller in slaap valt, zorgt het er ook voor dat je gedurende de nacht wakker wordt, want het leidt tot een verminderde diepe en een verminderde remslaap.
  • Eet geen zware kost vlak voor het slapengaan, maar ga ook niet met honger naar bed. Zware kost geeft je een onprettig gevoel en kan je energieniveau verhogen. Honger voelt ook niet fijn en kan je wakker houden.
  • App, game enzovoort niet meer vlak voor het slapengaan. Het licht, vooral blauw licht dat het zonlicht imiteert, verstoort je biologische klok en deze activiteiten gaan vaak gepaard met verhoogde activatie van je hersenen en daardoor met alertheid en onrust.
  • Als je gespannen bent, doe dan voor het slapengaan wat ontspanningsoefeningen. Ook sporten zorgt ervoor dat je ontspant. Een warm bad zal ook helpen en zorgt er meteen voor dat je lichaamstemperatuur na het bad afkoelt.

Boektip

Deze tips komen uit het boek Ik2, De beste versie van jezelf van Margriet Sitskoorn. Klik hier voor meer informatie over het boek. 

Reageer op dit artikel