checklist

Tien tips voor telefonisch vergaderen

Vergaderen

Zes tips voor alle telefonische vergaderaars:

  1. Zoek een rustige omgeving en concentreer je volledig op de telefonische vergadering.
  2. Noem eerst je naam als je iets gaat zeggen, dan weet iedereen bij wie de stem hoort.
  3. Luister goed naar elkaar en val elkaar niet in de rede.
  4. Houd je aan het onderwerp.
  5. Houd je bijdrage kort en houd je aan de tijdsplanning.
  6. Luister goed naar de aanwijzingen van de voorzitter.

En dan nog vier extra tips voor de voorzitter:

  1. Zorg dat er maar één iemand tegelijk praat.
  2. Houd de deelnemers bij het onderwerp.
  3. Zorg voor een korte vergadering. Als het wat langer duurt: las pauzes in of vergader in twee kortere sessies.
  4. Let er goed op wie wat wil zeggen en deel dat ook mee. Zeg dus dat er drie mensen zijn die iets willen zeggen en vertel wie als eerste gaat praten, wie daarna en wie als laatste. En dat er daarna weer gelegenheid is om op hen te reageren.

Vergaderen: regels en rechten
Sneller vergaderen: voor jou en je manager
Effectief vergaderen
Boek: Slimmer vergaderen en notuleren
Training: Notuleren met je laptop

Reageer op dit artikel