vraag & antwoord

Hoe kan ik te werk gaan als ik niet goed begrijp waar het over gaat?

Vergaderen

Veel en uitgebreid opschrijven heeft geen zin. Je kunt opnameapparatuur mee laten lopen zodat je erop kunt terugvallen als iets niet duidelijk is en het kunt opzoeken in een woordenboek. Het is wel goed om enig inzicht te krijgen in de termen die gebruikt worden, zodat je de vergaderingen beter kunt volgen en snel kunt inschatten […]

Veel en uitgebreid opschrijven heeft geen zin. Je kunt opnameapparatuur mee laten lopen zodat je erop kunt terugvallen als iets niet duidelijk is en het kunt opzoeken in een woordenboek.

Het is wel goed om enig inzicht te krijgen in de termen die gebruikt worden, zodat je de vergaderingen beter kunt volgen en snel kunt inschatten wat van belang is om te noteren. Je kunt bijvoorbeeld met de voorzitter afspreken of hij na elk besproken punt of besluit de zaken nog even kort wil samenvatten, zodat jij de belangrijkste gegevens hebt. Het kan verder nuttig zijn om eerdere notulen door te kijken. Ook zijn er zakelijke woordenboeken waarin veel begrippen worden uitgelegd. Als er branchespecifieke terminologie wordt gebruikt, zou je die eens met een collega op een rij kunnen zetten. Dan  krijg je wat meer inhoudelijke kennis.

Reageer op dit artikel