Wat mag je wel en niet zeggen op het werk? 'Wees niet te vriendelijk'

Wat mag je wel en niet zeggen op het werk? 'Wees niet te vriendelijk'

Op het Management Support Event verzorgt Nieke Groot een interactief intermezzo over de waarde van je woordkeuze in een zakelijke omgeving. "Ik doe een vocabulaireboekje open."

Taal kan een gruwelijke ergernis zijn op kantoor. Wat kun je wel en niet zeggen? Hoe zeg je nee? Wat doe je als een vergaderaar oeverloos doorpraat en de voorzitter niet ingrijpt? Nieke Groot is spreker, trainer en consultant en zij gaat hierover in gesprek met de zaal op 8 november. Een combinatie van stand up comedy en praktisch advies over dat grijze gebied tussen assertief op je strepen staan en er eigenlijk iets van willen zeggen, maar niet flauw willen zijn…

Doe niet zo flauw

We kennen het allemaal: telkens worden onze grenzen nét overtreden. Niet enorm ver (dan grijpen we zelf wel in), maar elke keer weer net een heel klein stukje. Net niet ver genoeg om er wat van te zeggen, want dat vinden we flauw. Of we zijn bang om overtrokken te reageren en de opmerking te krijgen dat we zeker ongesteld moeten worden. Maar die grens wordt wel overtreden. 

Nieke geeft een voorbeeld: “Mijn kinderen zeggen weleens: mam, jij spaart weer karmapunten. Dat klopt, ik wil graag goed doen. Zo laat ik vaak iemand vóór in de rij bij de kassa als diegene veel minder boodschappen heeft dan ik. Dat doe ik graag en uit mezelf. Maar één keer kwam er een seniore dame op me af die tegen me zei: ‘U vindt het zeker niet erg als ik even voorga?’ Toen stonden meteen mijn nekharen overeind.

Natuurlijk vind ik het niet erg, maar ik vind het wel erg dat iemand klakkeloos die aanname doet. Dat ze over mijn grens gaan. Daar heb ik toen wat van gezegd. ‘Ik vind het niet erg, maar ik vind het wel brutaal. U ontneemt me het recht om uit mezelf aardig te doen.’”

Moeite met nee zeggen? Haal jezelf uit je taalgebruik

Nieke hoort vaak in trainingen dat nee zeggen lastig is. “Dan zeggen de deelnemers: ‘Dat kan ik niet, dat gaat tegen mijn natuur in.’ Nou, dan zeg ik: haal jezelf er dan uit! Wat dacht je van deze voorbeelden?

‘Het zit er niet in.’
‘Het gaat ’m niet worden.’
‘Je weet dat ik graag iets voor je doe, maar het wordt ’m niet dit keer.’

“Doordat je geen ‘ik’ zegt, haal je de druk eraf. Het helpt echt.”

Hakken in het zand

“Managementondersteuners zijn communicatiedeskundigen pur sang, ze hebben met veel mensen te maken. Ze zijn alert op hoe ze iets zeggen. Je hebt een uitzonderlijke positie, wees je ervan bewust.”

Nieke waarschuwt voor té behulpzaam en té vriendelijk zijn. “Dat kan gaan vreten aan je als je merkt dat je wordt beknot of ronduit tegengewerkt. Managementondersteuners denken graag mee en helpen graag. Maar zodra er misbruik van hen wordt gemaakt, dan gaan ze in het vervolg met de hakken in het zand. Dat heb ik vaak gezien, dan hoor ik: ‘Als ik dat zeg, word ik afgesnauwd.’ Dan worden ze kopschuw.”

Op je strepen staan

Het gaat erom dat je in alle gevallen tijdig bijstuurt en je grenzen aangeeft, wil Nieke maar zeggen. Niet roeptoeteren of je juist stilletjes opvreten, maar op je strepen staan zonder dat het lijkt dat je op je strepen staat. Je kunt met taal spelen. Iets vriendelijker zeggen of juist met meer effect en harder. Daar kun je mee spelen. Een persoonlijk vocabulaireboekje helpt daarbij. Daarin staan een aantal zinnen, vragen, uitspraken die je kunt gebruiken in situaties waarbij je jouw grenzen subtiel wilt verdedigen. In meetings bijvoorbeeld.

Nieke Groot
Nieke Groot

“Ben ik de enige die…?”

Ken je dat? Je zit in een meeting en daar steekt manager X van wal. Als díé eenmaal praat, is-ie niet te stoppen; dan rollen de ogen van de andere collega’s al. O, die weer! Hoe ga je daarmee om als de voorzitter niets doet? Ook daar heeft Nieke iets op.

“Vraag aan je gezelschap: ‘Ben ik de enige die de draad kwijt is?’ Of zeg: ‘Sorry, ben ik de enige die dit even niet snapt?’ Dan betrek je het even wel op jezelf, je maakt het persoonlijk. Heel vaak vallen je collega’s je dan bij. Sterker nog, mensen halen vaak opgelucht adem. Niemand wil dom lijken en dan vertonen we maar al te vaak kuddegedrag, we conformeren ons aan de groepsdruk. Maar als je dit doet, zul je ook horen: hèhè, eindelijk iemand die zegt waar het op staat.”

Kom naar het Management Support Event

Op het Event zal Nieke een vocabulaireboekje opendoen, met handige zinnen om te gebruiken in het dagelijkse taalgebruik op kantoor, ook in de mail. “Ik noem dit Het Oranje Boekje, daarmee voorkom je dat er stoom uit je oren komt.”

Stel jouw persoonlijke Event-programma samen en meld je aan!

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.