Mijn assistent doet me soms pijn, dat hoort erbij

Mijn assistent doet me soms pijn, dat hoort erbij
Jeroen Busscher

Wij worden gevormd door hoe onze ouders met ons omgingen, wat ons op school overkwam, onze relaties, vrienden en collega's. Zij leren ons wie we zijn, wat hoort en wat niet. De normen en waarden van onze maatschappij worden ons vanaf ons eerste uur ingepeperd.

Ik ben een man. De maatschappij leerde mij dat ik mij moet doen gelden, dat ik ambitieus moet zijn en vooral niet over me heen moet laten lopen. Want een man die te meegaand, te voorzichtig, te zacht is, dat is geen man. Althans, dat leerde mijn omgeving mij.

Vrouwen leren wij nog steeds dat ze vooral aardig moeten zijn, niet te dominant en het liefst een beetje meegaand. Alle vooroordelen over mannen en vrouwen zitten diep in onze maatschappelijke structuren verankerd. Geef toe: geeft u het zoontje van uw buren een prinsessenpakje voor zijn verjaardag?

Mijn assistent heeft ook geleerd vrouw te zijn. Dat is óók goed: ze is vriendelijk, zorgvuldig en nooit te beroerd je te helpen. Dat is mede waarom ik graag met haar werk. Ze wil het graag goed doen. Ze wil me ‘ontzorgen’, zegt ze dan.

Maar dat ze zo haar best doet, zit ook weleens in de weg. Dan vraagt ze me vooraf of ik het erg vind dat ze twee afspraken vlak achter elkaar plant. Omdat mijn agenda geen andere opties biedt. Of ze belt me met de vraag of ik het goed vind dat ze in de pauze van het seminar waarop ik spreek een kort telefoongesprek regelt, omdat er geen andere mogelijkheden zijn.

Ik heb haar gevraagd dit soort zaken niet meer met me te overleggen. Als er geen andere opties zijn, en ik weet dat ze haar best heeft gedaan, dan moet ik weleens iets doen wat ik liever niet doe. Zij mag dat voor mij beslissen.

Maar dat vindt ze lastig. Want ze wil me ontzorgen, me geen kwaad doen. Ze wil het makkelijk voor me maken, pijnloos. Maar als je met elkaar werkt, dan doe je elkaar soms pijn. Dan maak je soms een keuze die de ander niet waardeert of gemaakt zou hebben. Als man is mij geleerd dat dat prima is, ik mag er immers zijn. Als vrouw wordt je geleerd dat je een ander nooit pijn mag doen.

Onze maatschappij leert ons mooie dingen, maar ook al haar vooroordelen. Mijn assistent hoeft geen man te worden, maar me af en toe even pijn doen, hoort erbij.

Hurt me!

Jeroen Busscher helpt organisaties veranderen en leiders ontwikkelen. Hij adviseert, schrijft en spreekt hierover.

Jeroen Busscher is schrijver, spreker en strateeg. Hij helpt organisaties veranderen en leiders ontwikkelen. Hij adviseert, schrijft en spreekt hierover. Hij is vaste columnist bij Management Support en schrijft over zijn samenwerking met personal assistant Dominique.

www.jeroenbusscher.nl

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."