Hoe bepaal je jouw tarief als virtual assistant?

Hoe bepaal je jouw tarief als virtual assistant?

Eigen baas zijn heeft veel voordelen, maar denk als virtual assistant wel goed na hoeveel je moet verdienen om rond te komen. Zo bepaal je jouw tarief.

Als virtual assistant (VA) en zelfstandig ondernemer geniet je van veel vrijheid. Je mag zelf kiezen waar, wanneer en voor wie je werkt. Ook heb je de volledige controle over jouw eigen tarief. Jij kunt helemaal zelf bepalen hoeveel je per uur aan jouw opdrachtgevers rekent.

Maar wat is eigenlijk een normaal tarief voor een virtual assistant, en waar moet je allemaal rekening mee houden? Hieronder lees je wat er allemaal komt kijken bij het vaststellen van jouw uurtarief als VA.

Hoe bereken je jouw uurtarief?

Jouw uurtarief als virtual assistant is heel anders dan het gemiddelde uurloon van een supportprofessional die in loondienst werkt. Veel kosten waar normaal gesproken de werkgever voor opdraait, moet je nu zelf maken. Het is een belangrijke eerste stap om die kosten voor jezelf op een rijtje te zetten. Je kunt dan terugrekenen wat je per uur moet vragen om uit te komen op het salaris dat je voor ogen hebt.

Allereerst heb je de btw en inkomstenbelasting die je moet afdragen. Die belastingen moet je zelf opzijzetten. Daarnaast heb je een potje nodig voor het geval je ziek bent, op vakantie gaat, of met bijzonder verlof wil. Vergeet ook je pensioen niet! Al die dingen moet je in je achterhoofd houden bij het berekenen van je uurtarief.

Als virtual assistant kun je tegenwoordig ongeveer tussen de € 50,- en € 70,- per uur vragen, afhankelijk van je ervaring. Dat klinkt misschien veel, maar als je rekening houdt met alle genoemde kostenposten, is dat zeker geen gek bedrag. Bovendien zijn er uren waarin je wel werkt, maar die je niet kunt factureren. Het uiteindelijke totale uurloon dat je verdient ligt dus lager dan het uurtarief dat je aan je opdrachtgevers vraagt.

Virtual assistant Floor Schliekelmann over haar tarieven: “Ik bied mijn opdrachtgevers abonnementen aan, van 20 tot 40 uur per maand. Als ik zie dat ze tegen het einde van hun abonnement aanlopen, dan vraag ik of ze willen dat ik doorga of dat ik mijn werkzaamheden moet stilleggen. Bijna iedereen zegt dan: ga maar door!”

Welke uren factureer je?

Als zzp’er is het belangrijk dat je minstens 1.125 uur per jaar werkt. Dat is ongeveer 21 uur per week wanneer je vakanties en feestdagen niet meetelt. Wie dit minimum haalt, maakt aanspraak op belastingvoordelen als de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, iets wat je duizenden euro’s per jaar kan schelen. Om aan dit urenaantal te komen, mag je alle werkzaamheden die je doet meerekenen, ook het opruimen van je kantoor, het lezen van boeken over je vakgebied, of het volgen van trainingen en cursussen.

Voor de Belastingdienst tellen dus alle uren mee. Maar dat geldt niet voor je opdrachtgever. Welke uren mag je factureren? Uiteraard zijn dat de uren die je daadwerkelijk besteedt aan de taken die je uitvoert. Maar daarnaast mag je ook uren voor reistijd opschrijven als je voor een opdracht naar een locatie moet. Zorg er wel voor dat je dit duidelijk met je opdrachtgever afstemt.

Het allerbelangrijkste is dat je goed bijhoudt hoeveel tijd je overal aan kwijt bent, zodat je kunt laten zien wat je hebt gedaan voor de uren die je factureert wanneer hierom gevraagd wordt. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Toggl. Daarin kun je precies bijhouden hoeveel uur je met bepaalde opdrachten bezig bent en je kunt ook gemakkelijk schakelen tussen verschillende opdrachtgevers.

Uren die je dan weer niet mag factureren aan opdrachtgevers zijn de uren die je bezig bent met je eigen onderneming. Op zo’n moment ben je tenslotte niet aan het werk voor de klant. Denk hierbij aan het bijhouden van je eigen administratie, het doen van belastingaangifte of het zoeken naar nieuwe opdrachtgevers.

Meer leren over ondernemerschap?

Het bepalen van je uurtarief is slechts een van de vele nieuwe uitdagingen die komen kijken bij het starten van je eigen onderneming als virtual assistant.

Kun jij wel wat handvatten gebruiken om jezelf als succesvolle onderneming in de markt te zetten? Met de Module Ondernemerschap voor de Virtual Assistant van Schoevers kun jij vliegend van start met je carrière als zelfstandig VA!

Dit artikel kwam in samenwerking met Schoevers tot stand.

Onderdeel van de collectie

Virtual Assistant

De virtual assistant (VA) is in opkomst! Is zo'n baan als zzp'er iets voor jou? Lees hier alles over wat het inhoudt een VA te zijn: taken, skills, tools, praktische tips en advies. Deze collectie is samengesteld samen met Schoevers.

Krachtig taalgebruik bij onderhandelingen

Krachtig taalgebruik bij onderhandelingen

Onderhandelen doen we de hele dag door. Gerda Bos geeft twee praktijkvoorbeelden van hoe succesvol onderhandelen eruit kan zien.

Durf te onderhandelen

Durf te onderhandelen

Onderhandelen, dat klinkt als serieuze business. Maar als je goed naar je leven kijkt, zie je dat je de hele dag al onderhandelt.

Het perfecte jasje, een must-have in je zakelijke garderobe

Het perfecte jasje, een must-have in je zakelijke garderobe

Colbert, jasje, blazer. Allemaal termen voor het kledingstuk dat niet meer is weg te denken uit de zakelijke garderobe van de vrouw. Op dit moment...

Zakelijke garderobe samenstellen: de jurk

Zakelijke garderobe samenstellen: de jurk

De jurk is niet meer weg te denken uit de zakelijke garderobe. In een zakelijke jurk zie je er professioneel, elegant en vrouwelijk uit. Een groot...

Foto: Jo Juno / Unsplash

Help, het is warm, wat trek ik aan op kantoor?

Het is zomer en de temperatuur loopt op. Als je op een kantoor zonder airco werkt, roept dat voor veel vrouwen de vraag op: wat trek ik aan? Hoe...

Vera Bot. Foto: Koos Groenewold

Onderhandelen: voor wat hoort wat

Mijn zoon van zeven onderhandelt al. Over beeldschermtijd op de tablet: 'Als dit filmpje klaar is, kom ik.' Over een snack: 'Goed dan, maar dan wil...

Behaal meer resultaat op het secretariaat met commercieel denken

Behaal meer resultaat op het secretariaat met commercieel denken

Commercieel denken is een absolute must voor jou als managementondersteuner. Je richt je namelijk op de inspanningen die jullie doen op het...

Officemanager Jeanette van Orsouw, SPIE.

Best practice onderhandelen: geloof in jezelf!

Je onderhandelt bijna dagelijks; over het op een ander moment oppakken van taken dan gevraagd, over de werkverdeling, en zo nu en dan natuurlijk ook...