Engelse aanspreekvormen: zo begin je een brief aan een Madam, Miss of Mrs

Engelse aanspreekvormen: zo begin je een brief aan een Madam, Miss of Mrs

Net als in een Nederlandse adressering hoor je ook in een Engelse adressering vóór de naam van de geadresseerde een aanspreekvorm te zetten, zoals Mr, Mrs, Miss, Ms of Dr.

Aanspreekvorm Engelse man

De normale aanspreekvorm voor een man is 'Mr.' Dit wordt altijd in de verkorte vorm geschreven – dus nooit Mister – en altijd met een hoofdletter – dus nooit 'mr'. 'Mr' wordt in het Amerikaans Engels gevolgd door een punt, maar in het Brits of Australisch Engels meestal niet.

Tip: lees alles over hoe je een Engelse brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Aanspreekvorm Engelse vrouw

Bij vrouwen ligt het iets lastiger:
In het Engels wordt een getrouwde vrouw aangesproken met Mrs (spreek uit: 'Misses') en een ongetrouwde vrouw met Miss. In veel Engelstalige landen, vooral in de VS, maar ook in Canada, Groot-Brittannië en Australië, wordt de titel Ms (spreek uit: 'Muz') gebruikt voor alle vrouwen in het bedrijfsleven, ongeacht hun burgerlijke staat.

Onbekende lezers

Soms komt het voor dat je een brief schrijft aan een onbekende lezer, zoals bijvoorbeeld bij een aanbevelingsbrief. Dan kun je de speciale aanheft 'To whom it may concern' gebruiken. De afkorting L.S. is niet bekend in het Engels.

Onbekend geslacht

Als je niet weet welk geslacht de geadresseerde heeft, kun je ervoor kiezen zowel de voor- als de achternaam in de aanhef mee te nemen, bijvoorbeeld: 'Dear Sam Gregory'.

Onbekende naam

Als je de naam van de geadresseerde niet kent, of er reden is om afstandelijk of formeel te blijven (door verschil in stand of omdat je verwikkeld bent in een rechtszaak), zijn er verschillende mogelijkheden voor de aanhef:

Je kent het geslachtDear SirofDear Madam
Je kent het geslacht nietDear Sir of MadamofDear Sir/Madam

De geadresseerde is een bedrijf of instantie

Als je naar een bedrijf of instantie schrijft, zijn er verschillende opties voor de aanhef.

Brits EngelsDear Sirs
Amerikaans EngelsLadies and Gentlemen:ofDear Turnhill and Westport:

Je kent de geadresseerde goed en je kunt die tutoyeren

Als je de persoon in kwestie goed kent, kun je gewoon de voornaam gebruiken en schrijf je bijvoorbeeld Dear John, Dear Mary.

Lees ook:

Alle adviezen over het schrijven van een Engelse brief of e-mail, van aanhef tot afsluiting.

Bruikbare Engelse zinnen in een e-mail.

Hoe noem je de standaard agendapunten in het Engels?

Meer de diepte in?

Bekijk de communicatietrainingen van Management Support, zoals ‘Kei in taal’ en ‘Helder en tactvol communiceren’.

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Waarom zijn mensen zo bang om duidelijke taal te gebruiken? Trainer Judith Winterkamp zou deze woorden het liefst verbieden.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."