artikel

10 tips voor omgaan met kritiek op je werk

Taal en communiceren

Krijg je kritiek op je werk, dan is dat even slikken… Hoe ga je goed om met kritiek? Blijf kalm als iemand je kritiek geeft. Ga jezelf niet meteen verdedigen. Probeer rustig te blijven en met een professioneel oor te luisteren. Schiet niet in de aanvalsreflex. Het gesprek loopt helemaal mis als je meteen jouw […]

10 tips voor omgaan met kritiek op je werk

Krijg je kritiek op je werk, dan is dat even slikken… Hoe ga je goed om met kritiek?

  1. Blijf kalm als iemand je kritiek geeft. Ga jezelf niet meteen verdedigen. Probeer rustig te blijven en met een professioneel oor te luisteren.
  2. Schiet niet in de aanvalsreflex. Het gesprek loopt helemaal mis als je meteen jouw lijstje van kritiekpunten over de ander boven tafel haalt. Hoe terecht die punten ook kunnen zijn, het gaat nu over jou.
  3. Zorg dat je kunt afkoelen. Als je merkt dat de kritiek je boos maakt of dat je niet helder kunt denken, vertel dan dat je hier even over moet nadenken. Haal diep adem, laat het bezinken en kom er later op terug.
  4. Laat de ander concreet worden. Als iemand kritiek heeft, is het wel zo fijn als er ook iets concreets onder zit. Wat zou je in de toekomst anders kunnen aanpakken of welk ander gedrag zou je kunnen laten zien?
  5. Geef eventueel gemaakte fouten toe. Als je laat zien dat je je kwetsbaar durft op te stellen, is dat een teken dat je professioneel met kritiek kunt omgaan. Iedereen maakt fouten!
  6. Laat onterechte kritiek liggen. Vind je dat de ander echt ongelijk heeft? Laat het dan los en ga verder niet met hem of haar in discussie. Eventueel leg je kort uit waarom je de kritiek onterecht vindt, maar komt dat niet aan, stop er dan mee.
  7. Maak onderscheid tussen echte kritiek en een grapje. Niet iedereen is even handig in feedback geven; soms verpakken mensen kritiek in een grappige opmerking. Is het niet helder, vraag dan door: wat bedoelt diegene?
  8. Check het beeld eventueel bij anderen. Hoor je kritiek die je verbaast, of die je niet begrijpt (ook niet na doorvragen)? Check bij anderen wat hun beeld is. Wellicht krijg je een completer beeld, maar realiseer je ook dat er bijval kan komen waar je niet zo blij van wordt.
  9. Kijk naar wat je anders kunt doen. Op welke manier kun je deze kritiek in je voordeel gebruiken?
  10. Haal geen oude koeien uit de sloot. Kom niet na een jaar nog terug op iemands kritiek, tenzij je wilt vertellen wat je ermee hebt gedaan in je gedrag of in je manier van (samen)werken.

Auteur: Karen Visser | New Broom

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels