blog

Help, ik moet bloggen!

Taal en communiceren

De halve wereld doet het… bloggen. En jouw organisatie vindt dat jij dat ook maar eens moet gaan doen. ‘Leuk’, roep je enthousiast, want ja… een goede blog schrijven, wie wil dat niet?

Help, ik moet bloggen!

Tot je vol goede moed achter je pc kruipt en van start wil gaan. Dan slaat de twijfel toe: Is dit wel interessant? Er zijn al zo veel blogs, wie zit er nou op die van mij te wachten? En voor je het weet gooi je het bijltje erbij neer, want ach, er zijn zoveel klussen die eerst gedaan moeten worden.

Persoonlijk verhaal

Jammer! Want ja, de wereld zit wel degelijk op jouw verhaal te wachten. Oké, toegegeven, niet de hele wereld, en niet je volledige verhaal, maar wel die klanten, prospects of relaties die graag jouw kijk op bepaalde onderwerpen willen lezen. Als je jouw persoonlijke visie tenminste voor het voetlicht durft te brengen en als je dat kort en krachtig en op een aantrekkelijke manier doet tenminste. En hiermee hebben we meteen een paar belangrijke eigenschappen van een goede blog te pakken.

Blogs lees je voor plezier

En die eigenschappen zijn voor blogs van ‘levensbelang’. Grote verschil met lezers van mails, brieven en verslagen is immers dat de lezer voor zijn plezier jouw blog leest. Is er geen plezier, dan is er dus ook geen lezer. Je moet hem dus aantrekken en vasthouden en dat doe je niet door die lezer vooral veel informatie te geven. Wel door hem iets prikkelends, boeiends en herkenbaars te bieden. Jouw bloglezer is uiteindelijk vooral in jou geïnteresseerd.

Laat jezelf zien

Gek? Nee, natuurlijk niet. Spannend? Ja, dat zeker wel! Maar natuurlijk hoef je niet je privéleven met je bloglezers te delen. Absoluut niet zelfs! Maar durf jezelf te laten zien. Je betrokkenheid bij jullie bedrijf, je persoonlijke ideeën over jullie producten, de meerwaarde die je in je dagelijkse leven ziet in jullie diensten … dat soort dingen. Jouw persoonlijke keuze voor een onderwerp en de manier waarop je dat uitwerkt maakt dat jouw blog anders is dan andere. Gooi ‘keurig’, ‘correct’ en ‘volledig’ overboord en vertel wat je graag wilt vertellen op jouw eigen manier.

Blog jezelf de wereld in

Trek de stoute schoenen aan en blog jezelf de wereld in! Kom naar de workshop Bloggen voor de managementassistent tijdens de Management Support Workshopdagen op 10, 11 en 12 april. Je leert hoe je de juiste ideeën vindt, een pakkende titel en inleiding schrijft, hoe je de rode draad vasthoudt, lekker leesbare blogs schrijft en hoe je voor meer traffic zorgt. Ik zie je snel!

Auteur Judith Winterkamp is trainer en taalexpert.

Judith Winterkamp

 

Reageer op dit artikel