checklist

Schrijven voor sociale media

Taal en communiceren

Waar moet je op letten als je zakelijke teksten schrijft voor sociale media?

Schrijven voor sociale media

Wat je op je persoonlijke profielpagina van Facebook kunt doen, weet je zelf waarschijnlijk prima. Iets minder bekend is waar je op moet letten bij het schrijven van teksten waarmee je zakelijk voor de dag kunt komen.

Wat je online communiceert wordt vaak content genoemd; Engels voor inhoud. Dat kan van alles zijn: statusupdates, artikelen, foto’s en filmpjes. Zolang je bezoeker het maar leuk of interessant vindt én de content natuurlijk past bij je organisatiedoelen.

Scoren met interessante informatie

Het grote geheim achter content is dat die moet opvallen. Dat doe je dus niet met saaie mededelingen als ‘Management MicroMacro slaat piketpaaltjes’. Dat wil niemand liken, laat staan delen. Gewoon omdat niemand het snapt. Bovendien zijn interne processen oninteressant. Tenzij die gevolgen hebben voor je klant. En dan nog wil hij niet weten dat jullie nu agile werken en dagelijks scrummen. Wel wil hij weten: wat levert mij dat op? Bijvoorbeeld: dat z’n maaltijdbox diezelfde middag wordt geleverd. Met ’n drone. PS: vraag je volgers ‘n grote H op hun schuurdak te schilderen.

De digitale lezer is een ‘slechte’ lezer. Hij leest namelijk niet. Hij scant het scherm op zoek naar antwoord op de vraag: wat moet ik doen? Leer meer in de training Digi-taal.

Contentkoning worden

Waar je het als bedrijf allemaal over kunt hebben op sociale media:

Nieuws van jezelf: je dierenartsenpraktijk biedt, als preventie voor veel kwalen, nu ook dierenwellness aan. Als eerste: kattenmassage.

Nieuws van anderen: nieuws dat belangrijk is voor jou of jouw achterban. Bijvoorbeeld politieke ontwikkelingen die gevolgen hebben voor de toelating van asielzoekers – als je bijvoorbeeld werkt voor een vluchtelingenorganisatie.

Modes, trends, hypes en andere ontwikkelingen: in jouw vak- of interessegebied. Zo blijven ook anderen op de hoogte. Dat teal werken de trend van 2018 is, kan interessant nieuws zijn voor managers in het bedrijfsleven.

Tips en oplossingen: jouw antwoorden op klachten, vragen en opmerkingen van klanten, leden en donateurs vormen een onuitputtelijke contentbron. Zo help je niet alleen die ene klagende klant, maar een heleboel (zwijgende) andere klanten die met hetzelfde probleem zitten. Ze zullen je (vaak in stilte) dankbaar zijn!

Successen: iedereen vindt het leuk om te lezen dat je een prijs hebt gewonnen voor een innovatief product. Bijvoorbeeld als je bedrijf een Amerikaanse Emmy Award wint. Zoals Civolution, dat software maakt die piraterij in de filmindustrie tegengaat, in 2017 overkwam.

Mislukkingen: durf je fouten te delen. Niks zo leerzaam (en vermakelijk) als voorbeelden van hoe iets níét moet. Het kost even wat lef, maar daarna zul je merken dat mensen je waarderen om je openheid. Laat je bijvoorbeeld inspireren door het ‘Instituut voor Briljante Mislukkingen’.

Houd een enquête: bijvoorbeeld op Facebook met de app Polls for Pages of de ‘poll’-knop die verschijnt als je een nieuwe tweet aanmaakt op Twitter. Daarmee kun je opinieonderzoekjes houden bij iedereen met een profiel op dit platform.

Post een update of tweet: bijvoorbeeld over de uitslag van de enquête die je hebt gehouden op Facebook. Niet alleen op Facebook maar ook op Twitter en LinkedIn. Zelfde nieuwtje: drie keer resultaat.

Schrijf over de reacties: hebben veel mensen gereageerd op je poll of het stuk op je blog? Vat de opmerkingen samen en geef jouw visie daarop. Brandstof voor weer een nieuwe aflevering in de digitale nieuwscyclus!

Laat je lezers in actie komen

Je wilt niet alleen dat je publiek braaf alles leest op je Facebookpagina, maar ook dat je lezer iets gaat doen. Dat kan met wat in marketingtermen call to action (CTA) heet. Dat is een tekst (vaak in de vorm van een link of button) waarmee je bezoekers en (potentiële) klanten aanzet tot actie. Je hebt maar één zin nodig. Bijvoorbeeld:

  • Download nu je gratis e-boek Zakelijk schrijven
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Vind ons leuk en ontvang een verrassing!

Maak een contentkalender

Het handige van veel berichten op sociale media is dat je ze al ver van tevoren aan kunt zien komen. Die publiciteit kun je dus slim plannen. Zodat je zorgvuldig doseert en niet in één week alle materiaal voor een heel jaar publiceert. Die planning maak je met een contentkalender, simpel in Excel of een ander programma. Daarin zet je wanneer je welke content wilt publiceren.

Eerste hulp bij spoedeisende berichten

Pas wel op dat je door je contentkalender niet op de automatische piloot berichtjes afvuurt en vergeet om de updates van je volgers te lezen. Volg actief alle berichten die met jouw bedrijf of branche te maken hebben en: reageer. Webcare heet dat dan.

Een aantal tips hoe je aan webcare kunt doen:

Persoonlijk: je neemt de telefoon ook op met je naam, dat is op sociale media niet anders. Om op Twitter te laten zien wie je bent kun je je voornaam gebruiken met een ‘dakje’ ervoor, bijvoorbeeld ^Eugène of – lekker kort – alleen je initialen ^EvH.

Eerlijk: geef fouten toe en verbeter ze openlijk, het maakt je mens. En: zo voorkom je klachten van andere klanten over hetzelfde onderwerp.

Bij twijfel, vraag raad: niet onbesuisd een bericht de wereld insturen. Immers: je berichten blijven tot het einde der tijden terug te vinden op internet.

Geen discussie: bied oplossingen of advies. Hopelijk verbetert dat de mening van een klant. Maar accepteer dat mensen een andere mening (blijven) hebben.

Weet waarover je spreekt: weet je het antwoord op een vraag niet? Zeg dat dan of laat een collega het antwoord geven.

Publieke reactie: het fijne van het publiekelijk afhandelen van een klacht is dat je kunt laten zien hoe professioneel jouw organisatie de zaken aanpakt. Webcare als pr dus.

Een-op-eenreactie: als je dieper op een specifieke klacht wilt ingaan, bijvoorbeeld als het om een technisch, weinig voorkomend probleem gaat, of om privégegevens zoals banknummers en adresgegevens van een klant, is het verstandig om de kwestie in een-op-eencontact op te lossen.

Karma opbouwen

Tot slot: heb geduld en laat geregeld van je horen. Daarmee bouw je ‘karma’ op, zoals dat in internettaal heet. Als je vaak interessante dingen meldt, komen mensen terug en verspreiden je berichten. Verwacht geen hordes fans op de eerste dag dat je begint. Gewoon volhouden is het devies, dan komt de rest vanzelf!

Auteur

Eugène van Haaren is webredacteur, schrijftrainer en woordvinder. Hij helpt maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijven heldere woorden te vinden voor hun verhaal. Eugène geeft ook schrijftrainingen over toegankelijk (taalniveau B1) en taakgericht schrijven. Hij schreef het boek Zakelijk schrijven voor dummies. Voor Management Support schreef hij ook Schrijf taakgericht in je mails en brieven en Eenvoudige teksten schrijven: 5 tips.

Download het e-book Schrijven met lef

De e-paper Schrijven met lef kun je gratis downloaden. Je vindt er tips om je creativiteit te stimuleren, schrijf-, taal- en blogtips!

Zelf aan de slag

Wil je graag zelf aan de slag met schrijven? Bekijk dan de training Professioneel schriftelijk communiceren, Digi-taal of Kei in taal eens.

Reageer op dit artikel