nieuws

Boze e-mail werkt averechts

Taal en communiceren

Krijg jij wel eens een boze e-mail van je baas? Uit onderzoek blijkt dat een geïrriteerd of boos mailtje een averechts effect heeft. De productiviteit gaat naar beneden en zulke mails zijn bovendien slecht voor de gezondheid van medewerkers.

Krijg jij wel eens een boze e-mail van je baas? Uit onderzoek blijkt dat een geïrriteerd of boos mailtje een averechts effect heeft. De productiviteit gaat naar beneden en zulke mails zijn bovendien slecht voor de gezondheid van medewerkers.

Het komt waarschijnlijk niet zo vaak voor, maar met een beetje pech overkomt het jou ook. Een boze e-mail van de baas! Je krijgt een rood hoofd, je krijg het opeens heel erg warm en ’s avonds op de bank denk je er nog steeds aan. Nu is ook wetenschappelijk bewezen, dat het sturen van boze e-mail slecht kan aflopen.

Productiviteit
Uit een studie van Buckinghamshire Chilterns University blijkt dat het sturen van agressieve e-mails de productiviteit helemaal niet verhoogt. Terwijl geïrriteerde werkgevers nog wel eens een boos berichtje sturen, juist om die productiviteit te verhogen. Maar dat werkt dus niet. De werknemer die zo’n e-mail ontvangt, heeft direct last van een gestegen bloeddruk. En zoals algemeen bekend: een hoge bloeddruk is slecht voor de gezondheid en dus leidt het tot een lagere productiviteit.
Persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om als baas met je medewerkers te communiceren. Zelfs een ‘slecht nieuws bericht’ zoals een ontslagmededeling of een officiële waarschuwing, kan je het beste onder vier ogen voeren. Als de baas dit toch via de e-mail doet, betekent het meestal dat hij bang is om de ander aan te kijken!

Reageer op dit artikel