nieuws

E-mailmarketing: voor- en nadelen

Taal en communiceren

De laatste jaren is e-mailmarketing een populair communicatiemiddel geworden. Het is kosteneffectief en heeft een groot bereik. E-mailmarketing heeft echter ook nadelen, denk bijvoorbeeld aan de opmars van allesvernietigende computervirussen en spam.

De laatste jaren is e-mailmarketing een populair communicatiemiddel geworden. Het is kosteneffectief en heeft een groot bereik. E-mailmarketing heeft echter ook nadelen, denk bijvoorbeeld aan de opmars van allesvernietigende computervirussen en spam.

E-mail gebruiken als strategisch communicatiemiddel, vanaf 2001 werd deze manier van marketing steeds populairder. Het is zelfs een van de weinige zaken in de nieuwe economie waar de kenners positief over waren. Naast voordelen als het grote bereik en de lagere kosten is ook de responstijd van e-mail veel korter dan bij directmail.

Nadelen
Helaas kleven er ook nadelen aan deze manier van marketing. Uit onderzoek in 2002 bleek dat 96 procent van de geregistreerde bezoekers van business websites vragen om e-mail van het bedrijf. Toch zegt 78 procent van de respondenten ongewenste mail te ontvangen ofwel spam. Een jaar later is spam nog steeds een ongewenste gast in de e-mailwereld. Op de site van communiatiecoach (www.communicatiecoach.com) adviseert Martijn Hemminga zo veel mogelijk te werken met opt-in. Dat houdt in dat alleen mensen die zich hebben aangemeld e-mail ontvangen. Bij opt-out ontvang je ongevraagde e-mail. Als je die niet wilt ontvangen, moet je je daarvoor afmelden.

Adressen
Ook het aankopen van e-mailadressen levert wel eens problemen op. In een artikel van Hemminga over de valkuilen van e-mailmarketing is te lezen dat leveranciers steeds vaker adressen aanbieden die niet rechtmatig verkregen zijn. Aangeraden wordt om zorgvuldig informatie te verzamelen over de bestanden met e-mailadressen die leveranciers aanbieden. Op die manier voorkomt de adverteerder dat zijn merk schade oploopt. En dan zijn er natuurlijk nog de virussen, die soms hele bestanden vernietigen. Dit is ook niet in het voordeel van e-mailmarketing omdat het virus via de e-mail wordt verspreid.

Reageer op dit artikel