nieuws

Jongere medewerker kritischer over veranderingen

Taal en communiceren

Junior en senior management van grote Europese bedrijven hebben vaak totaal verschillende opvattingen over de veranderingen die een bedrijf doormaakt of heeft doorgemaakt. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met Insead.

Junior en senior management van grote Europese bedrijven hebben vaak totaal verschillende opvattingen over de veranderingen die een bedrijf doormaakt of heeft doorgemaakt. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met Insead.

Weksfeer


Terwijl bijna tweederde van de senior managers veranderingsprocessen in hun organisatie als een absoluut succes beschouwt, blijkt amper een kwart van het middenmanagement hier net zo over te denken. ‘Het verschil van inzicht tussen junior en senior management vormt een serieus probleem voor organisaties,’ aldus Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger.

 

‘Waar bijvoorbeeld driekwart van de jongere managers zegt dat de werksfeer sterk te lijden heeft onder organisatieveranderingen, is slechts de helft van de meer senior managers het hier mee eens. Eén op de vijf van hen zegt zelfs dat de sfeer er juist op vooruit is gegaan.’

Dit is echter niet het enige gebied waarbij de percepties uiteenlopen. Ook met betrekking tot toewijding van werknemers, evaluatie van de communicatie en het effect van veranderingen uit het verleden, zijn verschillende visies op te tekenen.

Cynisme


Om veranderingen succesvol door te kunnen voeren en werknemers te mobiliseren, is het essentieel dat de verschillende managementniveaus meer op één lijn komen, waarschuwt Van der Slot: ’De meningsverschillen kunnen cynisme zaaien bij het middenmanagement en cynisme ondermijnt natuurlijk de toewijding van werknemers.’ Nu al geeft 60 procent van de middenmanagers aan dat de doorgevoerde veranderingen een blokkade vormen voor toekomstige veranderingsinitiatieven.

Slecht nieuws

Op het gebied van communicatie van slecht nieuws schieten organisaties vaak te kort. De helft van de respondenten zegt dan ook aan dat in gevallen van slecht nieuws de communicatie te laat op gang komt en onvolledig is. Slaagt de leiding er niet in de communicatie en zijn voorbeeldfunctie op orde te krijgen, dan lijkt een verslechtering van de bedrijfscultuur onvermijdelijk. Het zal een grote impact hebben op de slagvaardigheid om veranderingen door te voeren in de toekomst.

Reageer op dit artikel