nieuws

Het grote geheim van goed relatiemanagement

Taal en communiceren

Relatiemanagement is méér dan alleen een database vullen met klantgegevens. Het is vooral aandacht geven aan klanten en zakenrelaties. Zorgen dat het contact met jouw bedrijf of product zó goed bevalt dat het hun nog lang zal heugen. Door je contact met klanten een personal touch mee te geven, zet jij als secretaresse net dat stapje extra.

Het grote geheim van goed relatiemanagement

We vroegen het aan een specialist in relatiemanagement: hoe kun je als secretaresse je werkgever helpen om klanten te vinden en binden, in een markt waarin het wereldwijde web de ramen en deuren wagenwijd heeft opengezet? Daniëlle de Jonge (Divario): “Door de komst van het internet speelt het contact zich in alle openheid af. Merken, bedrijven en non-profitorganisaties moeten meer moeite doen om zichtbaar te maken wie ze zijn en waar ze voor staan. Google, vergelijkingswebsites, social media: klanten kunnen overal zien wat er nog meer op de markt is. Je moet écht je best doen om je te onderscheiden. En zodra je in beeld bent je beloftes ook waarmaken. Want mensen hebben vaak torenhoge verwachtingen.”

Relatiemanagement

Relatiemanagement is zoveel aandacht aan je klanten besteden dat ze méér dan tevreden zijn – en zelfs je ambassadeurs worden. Ze blijven je niet alleen trouw als klant, maar vertellen ook anderen vol enthousiasme over jouw bedrijf.” Doe ruimschoots wat je klanten van je verwachten, adviseert Daniëlle, en maak van het zakendoen een memorabel moment: “Dan heeft commercie het voor het inkoppen.”

Persoonlijke attentie

En ‘die nieuwe klant’ waar iedereen het over heeft, is helemaal niet zo nieuw: “Die wil nog steeds aandacht. Een klant wil merken dat je oprecht betrokken bent; dáármee maak je het verschil.”
Als secretaresse speel jij daarin een belangrijke rol. Daniëlle: “Jij spreekt klanten vaak als eerste. Aan de telefoon, de balie of via de mail zet jij de toon. Geef daar een ‘personal touch’ aan. Haal je een gast af bij de receptie voor een afspraak met jouw baas? Kleine moeite om onderweg even een praatje aan te knopen en te informeren naar meer persoonlijke zaken als vakantie of hobby’s. Gebruik die kennis om de klant onverwacht op aandacht te trakteren: een mailtje op de dag van de lancering van een nieuw project, een klein cadeautje bij de geboorte van zijn kind. Een persoonlijke en onverwachte attentie heeft altijd effect!”

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is belangrijk voor zakelijk succes. Daniëlle: “Wijs je baas op interesses van de klant; zowel zakelijk als persoonlijk. Op de website van de klant, in vakbladen over zijn bedrijfstak, of op social media als Twitter of LinkedIn kun je vaak leuke aanknopingspunten vinden. Zorg er ook voor dat het profiel van je bedrijf, of van jouw baas, up-to-date zijn. Jouw bedrijf krijgt meer ‘gezicht’ als het directieteam, of de buitendienstmedewerkers zich voorstellen op jullie website. Jouw directeur kan ook in een blog vertellen wat hij tegenkomt in zijn werk.”

Meer lezen

Daniëlle de Jonge heeft twee boeken geschreven over relatiemanagement:‘ Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ (2015) en ‘Verleid de klant’ (2013). Op www.commercielecommunicatie.nl vind je Daniëlle’s blog en een gratis whitepaper.

En bekijk onze Relatiemanagement-pagina eens.

Reageer op dit artikel