nieuws

De 9 meest voorkomende communicatiefouten

Taal en communiceren

Vergaderingen, de e-mails die voortdurend binnenkomen, social media, pratende collega’s… De hoeveelheid communicatie op de werkvloer maakt het lastig om doelgericht te communiceren. En dus gaat het soms mis. Een lijstje met 9 veelgemaakte communicatiefouten. 

De 9 meest voorkomende communicatiefouten

Goed communiceren staat of valt met goed luisteren, en dat lukt met al die ruis niet. “Doordat ze niet goed luisteren, horen de meeste mensen niet wat de ander echt zegt en lijkt het misschien wel of een gesprek over hetzelfde onderwerp gaat, maar is dat vaak helemaal niet het geval,” zegt Wout Plevier, trainer, coach en spreker op het gebied van inspirerend leiderschap, teamsucces, persoonlijke effectiviteit en snellezen. In dat proces moeten we onze eigen invloed niet onderschatten. “Veel mensen kunnen niet precies formuleren wat hun doel is in hun werk. En als je je doel niet kent, kun je ook niet doelgericht communiceren.” Gevolg: misverstanden.

Communicatiefouten

De 9 meest voorkomende communicatiefouten:

  1. Anderen beschuldigen
  2. Oude koeien uit de sloot halen
  3. Praten vanuit een derde partij
  4. Praten vanuit de verleden tijd
  5. Praten vanuit negatieve aspecten
  6. Zaken uitvergroten
  7. Dingen voor de ander invullen
  8. Zwart-wit denken
  9. Zaken omdraaien

Sociale zaken

Een belangrijk deel van die miscommunicatie komt omdat we het lastig vinden om taakgericht te communiceren. Mark van Vugt, professor Psychologie aan de VU en de Universiteit van Oxford: “Wij mensen zijn sociale dieren en 90 procent van ons praten gaat over sociale aangelegenheden, ook op de werkvloer.  Denk aan vragen als: ‘Wat heb jij gisteren gedaan?’ ‘Hoe smaakt de koffie?’ ‘Ga je volgende week nog naar die verjaardag?’ Doordat wij zo zijn geprogrammeerd, is taakgericht communiceren echt moeilijk. Bij een vergadering zonder voorzitter bijvoorbeeld, zie je dat iedereen gaat zitten kletsen.”

Lees ook: Weg met onduidelijke communicatie

Face-to-face

Een ander probleem is volgens Van Vugt, dat ons brein is geprogrammeerd voor face-to-facecommunicatie. Terwijl tegenwoordig op de werkvloer heel veel digitaal wordt gecommuniceerd. “Doordat we de gezichtsuitdrukking van de ander niet meer zien, kunnen er misverstanden ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer e-mails op een te technische of juist te emotionele manier geformuleerd zijn. Dan ontstaat er een mismatch. Zorg er dus voor dat je van tijd tot tijd face-to-face communiceert. Handel niet alles per e-mail af, maar loop eens bij elkaar binnen. Zeker als managementassistent. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer je face-to-face iets van iemand vraagt, mensen eerder bereid zijn om daar gehoor aan te geven.”

De kracht van taal

Ook de kracht van taal moet niet worden onderschat. Door termen te gebruiken die een collega of leidinggevende ook gebruikt, creëer je begrip en weet je dat je over hetzelfde praat. Wout Plevier: “Als je collega’s vraagt: ‘Wat versta jij onder talent’, blijkt dat voor iedereen wat anders te zijn. Als het je dus lukt dezelfde woorden als de ander te gebruiken, weet je dat je op één lijn zit. De volgende stap is dat je op die manier de gedachten van de ander kunt transformeren. Door een reeks vragen te stellen kun je iemand een bepaalde richting op praten. Als secretaresse ben je de spil van je organisatie en zou je een meester moeten zijn in het beïnvloeden van mensen, waardoor die productiever kunnen werken. Zo kan je collega’s op een slimme manier voor je laten werken.”

Interessante opleidingen over communicatie:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels