vraag & antwoord

Hoe presenteer je jezelf in één minuut?

Taal en communiceren

Als assistant ga je steeds meer positie innemen, en daar hoort ook bij: anderen overtuigen van je plan of idee. Vind jij jezelf verkopen of pitchen niks voor jou? Lees dan verder, want iedereen kan pitchen en gezonde plankenkoorts hoort erbij. 

Hoe presenteer je jezelf in één minuut?

Jocelyn Rebbens, trainer van onder meer de workshop Pitch je plan, legt in dit stuk uit wat een pitch inhoudt en hoe je er makkelijk zelf een maakt.

Op het netvlies blijven plakken

Een pitch is een kort verhaaltje waarmee je met enthousiasme je persoonlijke overtuiging uitspreekt waarom je geschikt bent voor bijvoorbeeld een nieuw project, een functie of rol. Het is een miniverhaaltje van ongeveer 60 seconden waarmee je de ander wilt prikkelen. Omdat jij graag iets wilt van de ander. Je maakt er de ander nieuwsgierig mee en je zorgt dat je ‘op het netvlies blijft plakken’. Stel: je stapt in de lift met iemand die je graag langer wilt spreken, bijvoorbeeld omdat je graag bij zijn bedrijf wilt werken. Hoe introduceer je jezelf binnen 60 seconden zó dat je een afspraak regelt? Je kunt niet inhoudelijk de diepte in. Je kunt namelijk binnen zo’n kort tijdsbestek niet alles vertellen. Het gaat erom dat wat je vertelt over jezelf de ander laat denken: die wil ik uitgebreider spreken en moet ik meer tijd gunnen.

Geloof in jezelf

Een pitch begint altijd met oogcontact maken en een hand geven. Anders krijg je sowieso geen aandacht. Verder: wees spontaan, positief en praat duidelijk. Zo’n 90% van wat je communiceert gaat non-verbaal. Geloof in jezelf en in je verhaal, dan straal je dat ook uit. Weet wat de ander bezighoudt, verdiep je in die ander. Want weet je wat er speelt, dan kun je daarop anticiperen en jezelf met vertrouwen presenteren. Zorg dat jij de oplossing bent voor het probleem of de vraag van die ander.

Hoe presenteer je jezelf in één minuut?

Hoe zit zo’n pitch nou in elkaar? Een aantal tips van Jocelyn:

  1. De pitch hoeft niet uit één zin te bestaan. Schrijf ‘m een keer uit, en spreek ‘m hardop uit.
  2. Denk van tevoren goed na wat je voor de ander kunt betekenen. Waarom ben jij van toegevoegde waarde?
  3. Wees concreet, kort en duidelijk. Verzand niet in de inhoud. Daar heb je op dat moment geen tijd voor.
  4. Bedenk waar je ooit succesvol in was. Waarom word je gevraagd voor bepaalde klussen? Zo maak je duidelijk waarom je nodig bent. Ken je persoonlijke kwaliteiten.
  5. Praat enthousiast en varieer in je intonatie. Je pitch zelf mag ook variëren: je kunt ‘m aanpassen naar verschillende groepen, situaties en personen.
  6. Vraag aan het einde om een afspraak of een visitekaartje. Blijf in control. Vaak gaan pitches goed tot de laatste fase. Bedenk dat je uiteindelijke doel een afspraak is en zorg dat je contactgegevens krijgt van die persoon. Pas in die tweede afspraak kun je echt de inhoud in, over de inhoud van de functie of het project en je kunt dan ook je cv toelichten.

Op zoek naar meer verdieping?

In de workshop Pitch je plan tijdens de Workshopdagen in april gaat Jocelyn in op de persoonlijke pitch die je kunt gebruiken om jezelf te presenteren. Tijdens de eendaagse training behandelt zij ook de professionele inhoudelijke pitch voor bijvoorbeeld projectvoorstellen of andere plannen.

Reageer op dit artikel