nieuws

Luister naar RSI-klachten

Faciliteren

Steeds meer werknemers hebben last van RSI. Zij klagen over pijn in de schouder, nek, elleboog of rug. Het is belangrijk om deze klachten serieus te nemen, want voor je het weet zit je thuis.

RSI is een kwaal van de moderne tijd. Doordat het computergebruik toeneemt wordt de kans op klachten steeds groter. Iedere beeldschermwerker is een potentieel slachtoffer. Maar je kunt, eventueel met behulp van de arbodienst, (preventief) maatregelen treffen.

GEEN VARIATIE

Klachten aan nek, schouders, armen, polsen en handen ontstaan door een complex van factoren. Zo kun je beter niet langdurig in dezelfde houding werken. Achter een beeldscherm herhaal je voortdurend dezelfde bewegingen in dezelfde houding. Je hebt je ogen onophoudelijk gericht op het scherm, je hand zit bijna vastgeplakt aan de muis.
De computer geeft je weinig mogelijkheden om variatie in je houding aan te brengen. Het is niet alleen meer een tekstverwerker, maar het heeft vaak ook al de agenda, de telefoongids, de postverwerking en het papieren archief vervangen. Je bent dus voor het merendeel van je tijd aan het werk achter je computer.

STRESS

Naast lichamelijke factoren bepalen ook de omstandigheden de risico’s. Denk daarbij aan hoge werkdruk en stress, maar ook aan variatie in je werk. Wanneer je gestrest bent, zijn je spieren erg gespannen. Door te-genwerkende krachten in het lichaam is de kans op RSI nog groter. Ook persoonlijke factoren hebben invloed op de risico’s. Zo geven mensen een verschillende betekenis aan (het belang van) werk een gaan zij verschillend om met stress. Men vermoed dat mensen die perfectionistisch en gedreven zijn ook meer kans lopen op klachten.

MAAK JE WERKPLEK OP ORDE

Natuurlijk kun je het beste preventief te werk gaan en ervoor zorgen dat je zo min mogelijk risico’s loopt. Zorg ervoor dat je in een zo gunstig mogelijke houding kan werken met alle apparatuur op de beste plaats: Voeten op de grond, bovenbenen horizontaal. De zithoogte moet zodanig zijn dat de benen over een zo groot mogelijk deel door de stoel worden ondersteund. Niet te laag zitten, niet te ondiep. Onderuit zitten is uit den boze.
In deze houding moet men de bovenarmen direct langs het lichaam laten afhangen. De armen liggen op de armsteunen, maar deze dienen wel flexibel te zijn. Voor smalle mensen is het van belang dat de armleggers niet te ver uit elkaar staan.
COMPUTER

Het toetsenbord ligt iets rechts van het scherm. Het beeldscherm staat in de ideale situatie precies midden achter de lettertoetsen met de bovenrand ongeveer op ooghoogte. Kijk je vaak naar het toetsenbord, dan is het niet erg als het scherm wat lager staat. Let erop dat je scherm haaks op het raam staat, zodat je niet te maken krijgt met spiegelingen. De laptop is een ‘risicovergroter’ die voor regulier werk beter in de kast kan blijven staan. Het werkblad moet zich dicht bij de benen bevinden. Het werkblad mag niet te dik zijn en is, afhankelijk van je lengte, 65 tot 70 cm. Als je veel met de muis werkt, dan is het goed om af te wisselen met links en met rechts.

VARIATIE HOUDING

Als je je werksituatie op orde hebt, ben je er nog niet. Denk altijd aan variatie in je werkhouding en doe aan beweging. Je kunt zelf regelmatig korte pauzes inlassen of je werk zo verdelen dat je afwisselend computerwerkzaamheden en andere werkzaamheden verricht. Er zijn ook hulpmiddelen die je helpen herinneren aan de nodige afwisseling. Programma’s die je er aan herinneren dat het tijd is voor rust, inclusief een suggestie voor oefening. Een zit-sta-tafel: door een ruime en eenvoudige verstelmogelijkheden kun je zowel zittend als staand werken. Je kunt ook je bureaustoel zo afstellen dat je tijdens een telefoongesprek achterover kunt leunen.

RSI-SITES

Tot slot enkele RSI-adressen op het internet:

Reageer op dit artikel