nieuws

Mijn deur staat altijd open, nou ja… open

Faciliteren

Menig nieuwe manager die zijn mensen toespreekt zegt: ‘Ik voer een opendeurbeleid’. Waarmee wordt bedoeld: als je hulp, advies of informatie nodig hebt, ben ik er voor je. Kom gerust naar binnen.
Was het maar waar!

Menig nieuwe manager die zijn mensen toespreekt zegt: ‘Ik voer een opendeurbeleid’. Waarmee wordt bedoeld: als je hulp, advies of informatie nodig hebt, ben ik er voor je. Kom gerust binnen.
Was het maar waar!

Zelfs als de deur openstaat, betekent dat niet dat je manager ook beschikbaar is. ‘Opendeurbeleid is zeer lastig uitvoerbaar’, stelt adviseur Kevin Eikenberry. Het wekt verwachtingen die niet waargemaakt (kunnen) worden. De constante interrupties als gevolg van opendeurbeleid zijn desastreus voor de productiviteit van de manager en daarmee voor het hele team. Essentie: het werkt dus niet!

Eikenberry vindt dat managers juist een dichtedeurbeleid moeten voeren. Natuurlijk moeten managers beschikbaar zijn voor hun mensen, maar niet te allen tijde. Veruit de meeste vragen van mensen kunnen best even wachten – een kwartier, een paar uurtjes of tot morgen. Eikenberry vergelijkt dichtedeurbeleid met de spreekuren van een docent op een hbo-instelling of universiteit: op bepaalde momenten kun je hem raadplegen en hulp vragen. Buiten die (spreek)uren werkt iedereen gewoon ongestoord door. Mits er natuurlijk écht iets urgentie heeft. Artsen hebben een soortgelijke aanpak.

Waar het om gaat is: hóe het dichtedeurbeleid ook wordt ingericht, ieders werk en productiviteit moeten er beter van worden.

Bron: kluwermanagement.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels