nieuws

Een robot als butler

Faciliteren

Robots die je bij de hotelreceptie te woord staan of je ‘s avonds tandpasta komen brengen. In Japan en Amerika kan het al.

Een robot als butler

Het Henn-na hotel in het Japanse Nagasaki heeft een receptiebalie in de lobby. Maar daarachter staat geen frontdeskpersoneel, maar menselijke robots. Ze lijken te ademen en knipperen met hun oogleden. In vier talen, waaronder Engels, staan ze de klant te woord. Het Henn-na gaat in juli open. Er werken dan tien robots, maar de uitbater streeft ernaar straks 90 procent van zijn personeel uit robots te laten bestaan.

Het is niet de enige hotelier die experimenteert met robots. In twee hotels van Aloft, in Brooklyn en het Californische Cupertino, kan de gast zich sinds kort de gang naar de receptie besparen als hij er ‘s avonds laat achter komt dat de tandenborstel niet is ingepakt. Die wordt besteld via een tablet op de kamer en vervolgens gebracht door robot Botlr. Botlr vindt zijn weg door het hotel via bluetooth bakens, kan communiceren met de liften en zelf bij de kamer aanbellen.

Of robots zijn hotels gaan overnemen, betwijfelt Phil McAveety, chief marketing officer bij Starwood, het moederbedrijf van Aloft. “We kijken vooral hoe onze gasten erop reageren en of het een aanvulling is op onze dienstverlening.”

Bron: zakenreis.nl

Reageer op dit artikel