nieuws

Huisman/-vrouw houdt hand op knip

Geen categorie

Ruim één op de vijf Nederlanders die in hun gezin de meeste tijd besteden aan het huishoudelijk werk verwacht dat hun gezinsinkomen de komende twaalf maanden zal afnemen. Bijna één op de vijf hoofdkostwinners verwachten juist een inkomensstijging, zo blijkt uit onderzoek van Research en Consultancy bureau MarketResponse.

Ruim één op de vijf Nederlanders die in hun gezin de meeste tijd besteden aan het huishoudelijk werk verwacht dat hun gezinsinkomen de komende 12 maanden zal afnemen. Bijna één op de vijf hoofdkostwinners verwachten juist een inkomensstijging, zo blijkt uit onderzoek van Research en Consultancy bureau MarketResponse. 

Het feit dat huisvrouwen/-mannen pessimistisch zijn over de financiële toekomst van het gezin zorgt ervoor dat zij voorzichtiger zijn in het doen van uitgaven. Deze resultaten sluiten aan bij de terughoudendheid onder consumenten, die De Nederlandsche Bank beschrijft in haar recent verschenen kwartaalbericht. ‘Aangezien de huisvrouw/-man over het algemeen de meeste gezinsuitgaven doet, zorgt deze voorzichtigheid voor een rem op het herstel van de economie’, aldus Imre van Rooijen, Research Consultant bij MarketResponse.

Dagelijkse boodschappen grootste bezuinigingspost
De grootste bezuinigingspost bij huisvrouwen/-mannen zijn de dagelijkse boodschappen; ruim een derde heeft hier de afgelopen drie maanden op bezuinigd, bijvoorbeeld door goedkopere producten te kiezen. De recent opnieuw opgelaaide prijzenoorlog in de supermarkten komt hiermee voor deze groep Nederlanders dan ook op het juiste moment. Ook kledinguitgaven zijn voor bijna een derde van de huisvrouwen/-mannen de afgelopen periode een belangrijke bezuinigingspost geweest.

Ook op kleding en uitjes wordt bezuinigd
Uit het onderzoek blijkt verder dat naast de dagelijkse boodschappen en kleding ook vermaak als restaurant- en bioscoopbezoek voor een grote groep Nederlandse consumenten een bezuinigingspost is geweest (26%). Daarnaast hebben ruim één op de vijf Nederlanders bezuinigd op hun vakantie en op het doen van grote uitgaven zoals meubels en (huishoudelijke) apparaten.

Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek is in het derde kwartaal van 2010 uitgevoerd onder 503 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Meer informatie
Marketresponse

Reageer op dit artikel