nieuws

Het Nieuwe Werken wint terrein

Geen categorie

Het Nieuwe Werken (HNW) raakt aardig ingeburgerd in Nederland. In twee jaar tijd heeft vrijwel iedereen die op kantoor werkt gehoord van HNW en dat is uniek in de wereld. Uit het ‘Nationaal Onderzoek Over Het Nieuwe Werken 2011’ blijkt dat meer dan twee derde van de bijna 3500 ondervraagden al een of meer dagen per week thuiswerkt. .
Het Nieuwe Werken (HNW) raakt aardig ingeburgerd in Nederland. In twee jaar tijd heeft vrijwel iedereen die op kantoor werkt gehoord van HNW en dat is uniek in de wereld. Uit het ‘Nationaal Onderzoek Over Het Nieuwe Werken 2011’ blijkt dat meer dan twee derde van de bijna 3500 ondervraagden al een of meer dagen per week thuiswerkt.

Het onderzoek naar de stand van zaken op HNW-gebied werd voor het derde opeenvolgende jaar gehouden door Kluwer onder lezers van vakbladen en leden van communities.

Meer dan de helft van de ondervraagden beslist zelf waar en wanneer hij werkt. Een kwart vindt zijn bedrijf klaar voor HNW en eveneens een kwart denkt dat dit geen twee jaar meer duurt. Onder de respondenten zitten 850 Belgen. In België staat HNW nog in de kinderschoenen en heeft nog maar 42 procent van het begrip gehoord. Slechts 22 procent van de zuiderburen is van mening dat de eigen organisatie er klaar voor is.

Hoewel HNW veel voordelen heeft, zien de respondenten ook de nadelen. 17 procent is bang minder zichtbaar te worden voor collega’s en management, 52 procent vindt de aanwezigheid en het directe contact met collega’s uiteindelijk belangrijker dan de voordelen van het thuiswerken. 54 procent noemt het zakelijk gebruik van social media noodzakelijk voor het succes met HNW.

Bron: profnews.nl
Reageer op dit artikel