nieuws

Breek de dag, pitch jezelf

Geen categorie

In een tijd waarin iedereen het druk heeft en gehaast is, is het handig om jezelf kort, helder en krachtig te presenteren. Hiervoor is de elevator pitch geschikt: een tekst die je gebruikt om jezelf aan iemand anders voor te stellen binnen de tijd die een gemiddeld liftritje kost, dus zeg: 30 seconden. Dat doe je zo >

In een tijd waarin iedereen het druk heeft en gehaast is, is het handig om jezelf kort, helder en krachtig te presenteren. Hiervoor is de elevator pitch geschikt: een tekst die je gebruikt om jezelf aan iemand anders voor te stellen binnen de tijd die een gemiddeld liftritje kost, dus zeg: 30 seconden.

Waarvoor je je pitch ook wilt gebruiken (zoektocht naar een andere baan, je plannen voorleggen aan de directie, HNW introduceren op het secretariaat) – zorg dat je weet wat je wilt vertellen, en hoe je dat wilt doen.
Wat je in elk geval niet doet, is vertellen wat je de hele dag aan het doen bent op kantoor, dat is algauw saai. Maar wat je drijft en inspireert – dáármee maak je iemand nieuwsgierig. En dat kan deuren openen. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een (andere) baan, of je wilt je ideeën over een beter gestroomlijnd secretariaat aan de man brengen, of je visie op de richting die het bedrijf dreigt in te slaan. Wat moet een pitch dan wel bevatten?

De kern: 3 punten
Met je pitch maak je de ander nieuwsgierig naar je. Binnen 30 seconden laat je zien waarvoor je staat:

Waarom doe je deze baan? Wat drijft jou?
Bijvoorbeeld:
‘Ik vind het ontzettend leuk om service te verlenen en met iedereen mee te denken over in te plannen werkzaamheden.’
‘Ik werk op een druk bureau en haal plezier uit telkens weer schipperen met tijdsdruk, taken en afspraken. Het geeft me voldoening om de klanten naar volle tevredenheid te helpen binnen korte tijd.’

Hoe doe je je werk? Wat zijn je persoonlijke waarden?
Bijvoorbeeld: betrouwbaar, vrolijk, nauwkeurig, perfectionistisch, luisteren, collegialiteit, plezier, service, deskundig, rust, assertief, meedenken, proactief,…

Wat zijn de acties die je onderneemt?
Bijvoorbeeld:
‘Ik ben het aanspreekpunt van het secretariaat, en eindverantwoordelijke voor het halen van deadlines en planningen.’
‘Nadruk ligt op het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen, notuleren, en de nazorg. Ik wil alles tot in de puntjes geregeld hebben, en steek veel tijd in de organisatie.’

Tips

1)    Alhoewel er liften zijn die er langer dan 30 seconden over doen zijn ze zeldzaam. Houd je praatje dus onder de 30 seconden. Helemaal als je werkt in een pand met weinig verdiepingen.

2)    Laat je enthousiasme zien. Je merkt het al snel: praat je over iets waar je hart ligt, dan beginnen je ogen te fonkelen. Zo maak je indruk.  

3)    Lastig om dit zo maar even over jezelf te vertellen? Start dan eens met deze zin: ‘Als je me echt zou kennen, weet je dat…’ En merk dan hoeveel informatie je eigenlijk al hebt om over jou en je werk te vertellen!

4)    Heb je het onder de knie en ben je tevreden over je pitch, gebruik ‘m dan in bijvoorbeeld je zoektocht naar een (andere) baan. Zet ‘m in je LinkedInprofiel.

Meer informatie? Kijk eens bij de training Personal Branding en POWERassistant

Reageer op dit artikel