nieuws

Maak je zichtbaar: 3 tips

Geen categorie

Reorganisatie? Kom je in een andere functie terecht, of word je ontslagen? Ben je zelf van plan om op te stappen? Of maak je promotie? Dan ben je waarschijnlijk aan het nadenken wat je volgende move zal zijn. Belangrijk is dan om te weten hoe je jezelf zichtbaar maakt om van ‘werk naar werk’ te komen! Bijvoorbeeld door je personal brand te kennen en uit te dragen. Maar hoe doe je dat?

Veranderingen zijn eng, maar kunnen ook zeker goed zijn, en energie geven. Om zelf het hoofd te kunnen bieden aan een interne functieverandering, ontslag, promotie of overstap naar een andere organisatie is het zaak jezelf te kennen, te weten waar je voor staat en dat uit te kunnen stralen. Je zichtbaarheid is hierbij essentieel. Werk aan je personal brand door…

… een mood board te maken.
Dit is een collage van jouw ‘merk ik’, vol foto’s, plaatjes, tekeningen, tekst enzovoort. Hierin kun je vaardigheden kwijt die je hebt opgedaan in je huidige werk (of vorige banen), of in je privéleven en vrijwilligerswerk. Ook kun je hierin je passie kwijt, je ambitie en je wensen wat betreft je ontwikkeling.

Voorbeeld mood board Jocelyn Rebbens

… bewust te kiezen voor een social medium.
Drie op de vier banen worden opgevuld vanuit het netwerk van medewerkers en andere contacten. Inmiddels zoekt 90% van de HR-adviseurs, recruiters, wervings & selectie- en detachteringsbureaus via LinkedIn naar de juiste persoon voor een vacature. Werven via LinkedIn bespaart immers tijd en geld: geen vacaturekosten en de vacature is snel vervuld vanwege korte lijnen en betrouwbare bronnen. Een effectief middel dus. Met een goed opgebouwd en inzichtelijk LinkedInprofiel word je gevonden én draag je bij aan de transparantie van de arbeidsmarkt. 
In combinatie met de tools die LinkedIn biedt voor het zoeken naar de juiste functie en de persoon binnen je netwerk die je daarbij kan helpen, is het profiel een effectief en efficiënt middel om je doel te bereiken als je een reorganisatie niet overleeft: van-werk-naar-werk.
Maar natuurlijk zijn er nog genoeg andere wegen: Twitter, Facebook, Hyves…

… je elevatorpitch klaar te hebben.
Dit is een tekst die je gebruikt om jezelf krachtig te introduceren en waarmee je je gesprekspartner nieuwsgierig maakt. In 30 seconden laat je jouw merk zien:
Waarom doe je het werk wat je doet?
Hoe doe je dat werk? Toon jouw kernwaarden.
Wat zijn de acties die je neemt?

Lastig? Begin dan eens met: ‘Als je me echt zou kennen, dan weet je dat…’ Vul maar in!

Reageer op dit artikel