nieuws

Inwerken nieuwe collega; tien tips

Geen categorie

Je krijgt een nieuwe collega en jij mag haar inwerken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat voor jou gesneden koek is, is voor je nieuwe collega nog vreemd en nieuw. Als jij wilt dat de ander snapt wat je bedoelt, is goed kunnen uitleggen een eerste vereiste. Tien tips voor een heldere instructie.

Je krijgt een nieuwe collega en jij mag haar inwerken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat voor jou gesneden koek is, is voor je nieuwe collega nog vreemd en nieuw. Als jij wilt dat de ander snapt wat je bedoelt, is goed kunnen uitleggen een eerste vereiste. Tien tips voor een heldere instructie.

1. Zorg dat alles wat je wilt vertellen helder op papier staat met (eventueel) het Handboek Secretariaat als hulpmiddel.

2. Beschikt jouw organisatie over een smoelenboek? Een dergelijk overzicht van medewerkers helpt bij het onthouden van namen, functies, telefoonnummers en e-mailadressen.

3. Geef duidelijk aan wat van je nieuwe collega wordt verwacht; maak een lijst van de werkzaamheden.

4. Vertel niet alles tegelijk. Bij een stortvloed aan informatie gaat veel het ene oor in en het andere oor uit. Hak alles wat je wilt vertellen in stukjes.

5. Verplaats je in de ander; ga er niet zonder meer van uit dat die het wel begrepen heeft.

6. Geef je nieuwe collega de tijd en de ruimte om aantekeningen te maken.

7. Laat haar in haar eigen woorden vertellen wat ze van jouw uitleg heeft opgestoken.

8. Maak de eerste weken tijd vrij voor vragen of om iets opnieuw uit te leggen.

9. Realiseer je dat ook je nieuwe collega behoefte heeft aan feedback. Alleen dan komt ze erachter of ze het goed doet… of niet.

10. Tot slot: het inwerken van een nieuwe collega vraagt om bepaalde eigenschappen (tact, geduld); niet iedereen is geschikt om die rol op zich te nemen. En ook hier draait alles om communicatie; zonder optimale communicatie hebben instructies nooit het gewenste effect.

 

 

Reageer op dit artikel