nieuws

Bereid je voor op de wintertijd

Geen categorie

Zaterdag 27 oktober gaat in de nacht de klok een uur achteruit en start de wintertijd. Dit betekent voor de één gewoon een extra uurtje slaap, voor de ander een verstoring van het dag- en slaapritme. Zo bereid je je voor.
Zaterdag 27 oktober gaat in de nacht de klok een uur achteruit en start de wintertijd. Dit betekent voor de één gewoon een extra uurtje slaap, voor de ander een verstoring van het dag- en slaapritme. Zo bereid je je voor.

Effect

Alhoewel de wintertijd in het weekend begint, merk je waarschijnlijk het effect ervan vooral wanneer de wekker gaat op maandagochtend. Pas daarom je slaapritme geleidelijk aan vóór de overgang naar wintertijd zodat je zo min mogelijk last hebt van het ‘tijdsverschil’ en concentratieverlies op kantoor.

Stapsgewijs wennen
Normaal gesproken kun je het beste direct aan de verandering naar de wintertijd wennen, dus vanaf zondagochtend volgens het nieuwe patroon opstaan, eten en naar bed gaan. Kost dit moeite, dan is het advies om stapsgewijs te wennen aan de nieuwe tijd. Dit kan door op vrijdag een half uur en op zaterdag een uur later naar bed te gaan. Om vervolgens op zondag op de ‘normale tijd’ op te staan (nadat de wekker een uur is terug gezet).
Hoe meer moeite je met de overgang hebt, hoe meer dagen je nodig hebt om te wennen. Op deze manier kunnen lichaam en geest gemakkelijker wennen aan het nieuwe ritme en blijft maandag op het werk je energie zo goed mogelijk op peil. En dus ook je concentratie.

Reageer op dit artikel