nieuws

‘Werkdag filedieren begint al in de file’

Geen categorie

Telefoneren, Whatsappen, Twitteren, SMS’en, e-mailen, papieren doornemen voor het werk en zelfs de laptop openklappen. Voor veel automobilisten is het een favoriete bezigheid tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming. 

Telefoneren, Whatsappen, Twitteren, SMS’en, e-mailen, papieren doornemen voor het werk en zelfs de laptop openklappen. Voor veel automobilisten is het een favoriete bezigheid tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming. De Verkeersonderneming startte deze week een campagne om mensen die wonen of werken in Rotterdam (haven, stad en regio) te bewegen om tijdens de spits uit de auto te blijven. 
Vooral automobilisten die meer dan twintig kilometer per dag moeten reizen voor hun werk lijken hun auto te beschouwen als een tweede kantoor. Ruim een kwart van hen SMS’t, Twittert en Whatappt er op los. Een kleine dertig procent benut de verloren tijd om te telefoneren, twaalf procent neemt papieren voor het werk door en bereidt vergaderingen voor en vijf procent start zelfs de laptop of tablet op. “Levensgevaarlijk natuurlijk,” meent Aernout van der Bend, directeur van De Verkeersonderneming. “Eenmaal in de auto moet u uw aandacht volledig bij het verkeer houden. Files mogen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Stap dan wat later in de auto en handel thuis bijvoorbeeld eerst uw e-mail af. Zo kunt u efficiënter werken en voorkomt u bovendien dat u in de file terecht komt.” 
Campagnestart 
Om automobilisten te bewegen flexibeler te reizen, start er op 8 mei een nieuwe campagne van De Verkeersonderneming. Deze campagne speelt in op het kuddegedrag van veel spitsrijders en heeft als thema: ‘Wees geen filedier, doe het op jouw manier’. In het kader van de campagne voerde Maurice de Hond een onderzoek uit onder automobilisten. Andere favoriete bezigheden van filerijders zijn: 
1. Radio luisteren (72 procent) 
2. Naar andere mensen kijken (34 procent) 
3. Muziek luisteren (28 procent) 
4. Telefoneren (25 procent) 
5. Dagdromen (24 procent) 
Naarmate mensen meer kilometers per dag moeten reizen voor hun werk, verandert het tijdverdrijf van filerijders. Voor de echte filedieren – wekelijks minstens een uur in de file en minimaal twintig kilometer woon- werkverkeer – verandert de auto in een mobiel kantoor. Nauwelijks van invloed op de tijdsbesteding heeft het aantal werkdagen.

Telefoneren, Whatsappen, Twitteren, SMS’en, e-mailen, papieren doornemen voor het werk en zelfs de laptop openklappen. Voor veel automobilisten is het een favoriete bezigheid tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming. De Verkeersonderneming startte deze week een campagne om mensen die wonen of werken in Rotterdam (haven, stad en regio) te bewegen om tijdens de spits uit de auto te blijven. 

Vooral automobilisten die meer dan twintig kilometer per dag moeten reizen voor hun werk lijken hun auto te beschouwen als een tweede kantoor. Ruim een kwart van hen SMS’t, Twittert en Whatappt er op los. Een kleine 30% benut de verloren tijd om te telefoneren, 12% neemt papieren voor het werk door en bereidt vergaderingen voor en 5% start zelfs de laptop of tablet op.

‘Levensgevaarlijk natuurlijk,’ meent Aernout van der Bend, directeur van De Verkeersonderneming. ‘Eenmaal in de auto moet u uw aandacht volledig bij het verkeer houden. Files mogen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Stap dan wat later in de auto en handel thuis bijvoorbeeld eerst uw e-mail af. Zo kunt u efficiënter werken en voorkomt u bovendien dat u in de file terecht komt.’ 
Campagnestart Om automobilisten te bewegen flexibeler te reizen, start er op 8 mei een nieuwe campagne van De Verkeersonderneming. Deze campagne speelt in op het kuddegedrag van veel spitsrijders en heeft als thema: ‘Wees geen filedier, doe het op jouw manier’. In het kader van de campagne voerde Maurice de Hond een onderzoek uit onder automobilisten.

Andere favoriete bezigheden van filerijders zijn: 
1. Radio luisteren (72%) 
2. Naar andere mensen kijken (34%)
3. Muziek luisteren (28%) 
4. Telefoneren (25%) 
5. Dagdromen (24%) 

Naarmate mensen meer kilometers per dag moeten reizen voor hun werk, verandert het tijdverdrijf van filerijders. Voor de echte filedieren – wekelijks minstens een uur in de file en minimaal twintig kilometer woon- werkverkeer – verandert de auto in een mobiel kantoor. Nauwelijks van invloed op de tijdsbesteding heeft het aantal werkdagen.

Bron: Managersonline

Reageer op dit artikel