artikel

10 tips om je relatiebestand goed bij te houden

Plannen en organiseren

Hoe is jouw relatiebestand samengesteld? Hoe voorkom je stapels visitekaartjes en hoe zorg je ervoor dat je relatiebestand up-to-date blijft? Karen Visser geeft tien tips. 

10 tips om je relatiebestand goed bij te houden

Relatiebestand bijhouden

  1. Alles valt of staat met discipline!
    Plan het bijhouden van je systeem in in je agenda; laat de stapel visitekaartjes niet oplopen.
  2. Spreek met je leidinggevende af hoe jullie informatie verwerken en bijhouden.
    Visitekaartje gekregen? Inleveren!
  3. Gebruik – zeker bij grote aantallen – een scanner of scanapp voor je visitekaartjes.
    Goede apps zijn Evernote Hello, ScanBiz Cards en CamCard; goede scanners de Fujitsu ScanSnap en de Dymo CardScan.
  4. Onderschat LinkedIn niet.
    Kijk naar het tabblad ‘Contactinformatie’ bij iemands profiel om telefoon en mailadres snel te vinden.
  5. Investeer in goede interne en externe distributielijsten.
    Ze maken én onderhouden kost tijd, maar betalen zichzelf tienvoudig terug.
  6. Check regelmatig contactgegevens.
    Dat kan ook in een mailing worden verwerkt (“Kloppen uw gegevens nog? Zo niet, klik hier”).
  7. Verwerk opgemerkte fouten direct.
    Verkeerd mailadres, incorrect telefoonnummer – zoek op wat het moet zijn en past het aan.
  8. Koppel jouw informatie en die van je leidinggevende.
    Zorg dat het regelmatig wordt gesynchroniseerd, zodat je beiden dezelfde informatie hebt.
  9. Ook zonder ‘officieel’ CRM-systeem kun je bijhouden wat er is besproken met een contact.
    In Outlook-contactpersonen doe je dat in het veld ‘Notities’.
  10. Werk samen met je collega’s aan een betrouwbaar centraal bestand.
    Maak goede afspraken over het bijhouden ervan.
Reageer op dit artikel