nieuws

‘Consumentenbond’ voor luchtreizigers

Plannen en organiseren

Een nieuwe consumentenbond moet de belangen gaan behartigen van luchtreizigers. De bond zal zich niet alleen gaan bekommeren om de veiligheid, maar ook om de tarieven en overboekingen.

De nieuwe consumentenbond, die in het leven is geroepen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zal de belangen van vliegtuigpassagiers behartigen. De organisatie gaat zich onder meer buigen over grote vertragingen, de ondoorzichtigheid van de tarieven, overboekingsproblemen en compensatie voor geweigerde passagiers. Daarnaast kunnen veiligheidszaken aan de orde komen, waaronder het onderhoud aan vliegtuigen, dat onlangs bij de KLM in opspraak is gekomen.

BIJNA ROND

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) legt samen met de Consumentenbond en de ANWB achter de schermen de laatste hand aan een ‘consumentenplatform op het gebied van de luchtvaart’. Die organisatie zal voorlichting gaan geven, maar ook namens gedupeerde reizigers onderhandelen met luchtvaartmaatschappijen en Schiphol.

INFORMATIE OVER VEILIGHEID

De oprichting van het consumentenplatform vloeit voort uit de wens van de hele Tweede Kamer om vakantiegangers en zakenreizigers meer informatie te geven over de veiligheid van de luchtvaart. De Kamer dacht daarbij aan een soort databank waarbij over elke individuele luchtvaartmaatschappij met één druk op de knop gegevens over betrokkenheid bij ongevallen en andere wetenswaardigheden in beeld komen.
Dat blijkt volgens de minister echter niet eenvoudig te realiseren mede omdat de luchtvaartmaatschappijen daar niet aan willen meewerken. Om het consumentenbelang toch te kunnen dienen is de bewindsvrouw met de Consumentenbond en de afdeling ledenbelang van de ANWB om de tafel gaan zitten.

Reageer op dit artikel