nieuws

Lekker op vakantie?

Plannen en organiseren

Nog even en de zomervakanties barsten los. Vlieg je naar exotische oorden of houd je liever het hoofd koel aan de andere kant van de aardbol? Bereid je voor op een lange zit en knoop de volgende tips in je oren.

Te lang stilzitten op lange vluchten kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar je kunt jezelf beschermen door oefeningen te doen tijdens de vlucht.

Medische onderzoekers waarschuwen voor ongezonde situaties in de toeristenklasse waar de ruimte de afgelopen jaren steeds krapper is geworden. Passagiers zitten te lang stil in ongemakkelijke stoelen in een te droge, zuurstofarme omgeving. Op vluchten langer dan elf uur kan dit ruimtegebrek leiden tot diepveneuze trombose: de zogenaamde vliegtuigtrombose waarbij bloedstolsels in het lichaam kunnen ontstaan.

Met de volgende reistips vlieg je gezonder:

  • Drink meer vocht dan gebruikelijk.
  • Wees matig met alcohol, cafeïne en koolzuurhoudende dranken.
  • Eet lichte maaltijden.
  • Draag losse, comfortabele kleding en ruimzittende schoenen.
  • Wandel regelmatig door het gangpad van het vliegtuig.

Ook kun je in het vliegtuig makkelijk simpele oefeningen doen:

  • Til je benen van de grond op en draai met je enkels en voeten.
  • Til je benen een voor een op en buig je knieën.
  • Trek met beide armen een been naar je borst toe en houdt je been 15 tellen vast.
  • Buig met beide armen naar voren, langs je benen tot je enkels.
  • Plaats je handen los op je benen en draai met je schouders.

Reageer op dit artikel