artikel

NLP: zo pas je het toe

Persoonlijke ontwikkeling

Hoe komt het dat jouw collega’s je zo slecht begrijpen? En waarom is je manager soms zo kortaf? Met NLP leer je dit patroon te doorbreken. En je leert de taal van je collega’s te spreken, waardoor je een dieper, intenser contact maakt. Zo zullen je collega’s meer met jou meebewegen.

NLP: zo pas je het toe

NLP staat voor neuro linguïstisch programmeren. “NLP geeft je inzicht in onbewuste processen”, zegt Arie de Korte, trainer bij ICM. “Je leert te kijken naar de manier waarop je zelf een boodschap overbrengt, en het effect dat je daarmee bereikt bij anderen. De basis van NLP is dat het nooit aan de ander ligt dat een contact niet prettig verloopt. Misschien maakt het gedrag van een ander je boos of verdrietig. Maar dat heeft niets met de ander te maken. Je hebt zelf de keuze gemaakt om boos te worden. Je kunt ook op andere manieren reageren, en dat geeft een ander effect. Met NLP leer je dus zelf verantwoordelijkheid te nemen voor elke situatie.”

Structuur veranderen

Astrid Kies, trainer bij art 2 advance, sluit zich daarbij aan. “Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Bij NLP leer je hoe je de structuur kunt veranderen. En dat begint al met de manier waarop je tegen jezelf praat. Wat zeg je tegen jezelf? Misschien zeg je wel tegen jezelf: ‘ik voel me afgewezen’. Met NLP leer je dit te transformeren naar iets anders, bijvoorbeeld ‘ik ben bezorgd’. Daarmee sta je al iets steviger in je schoenen.”
Kristine Ates, trainer bij KMK Trainingen, voegt daaraan toe dat je met NLP leert om eerst aansluiting te zoeken bij de ander. Vervolgens is de ander meer bereid om mee te bewegen met jou. “Met sommige mensen heb je altijd een goede match. Met anderen heb je die match niet. Ze hebben kritiek op je werk, en ze vinden je ideeën niet goed. Met NLP leer je met de ander mee te bewegen. Je geeft hem gelijk, en je wacht even. Zo laat je hem even in zijn eigen patroon. De kans is groot dat hij vervolgens zelf een ombuiging maakt, en toch met je mee gaat bewegen.”

Ook aan de slag met NLP? Volg dan onze training Managementassistent en NLP.

Drie types

Het zoeken van aansluiting doe je onder andere door te achterhalen welk type persoon je voor je hebt. NLP onderscheidt drie types, namelijk visueel, auditief en kinesthetisch ingestelde personen. “Visueel ingestelde mensen zien een beeld voor zich”, vertelt Arie. “Ze praten in woorden zoals ‘hoe kijk jij daar tegenaan?’ of ‘ik wil er nog even naar kijken’. Auditief ingestelde mensen luisteren. Ze praten in woorden zoals ‘hoe klinkt dat voor jou?’. Kinesthetisch ingestelde mensen willen ergens een goed gevoel bij hebben. Ze hebben wat langer de tijd nodig om een beslissing te nemen. Ze gebruiken woorden zoals ‘welk gevoel heb jij daarbij?’. Je ontdekt al snel met welke type personen je samenwerkt door hen te observeren en naar hen te luisteren. Vervolgens is het de kunst om de woorden te gebruiken die bij hen passen. Zo maak je een dieper, intenser en dus ook beter contact.” Arie vertelt dat het in het begin een beetje onnatuurlijk aanvoelt, om woorden te gebruiken die bij een ander passen. “Ik heb het zelf geoefend door een dag lang alleen maar visuele woorden te gebruiken. De volgende dag gebruikte ik alleen maar auditieve woorden. Door het veel te oefenen gaat het steeds gemakkelijker, en maak je het je eigen.”

De handvatten van NLP

Kristine vertelt dat NLP je meer van dit soort handvatten aanreikt. Ze noemt als voorbeeld de mailwisseling met collega’s. “Misschien krijg je van je manager telkens korte, commando-achtige mailtjes. Je kunt dit onbeleefd vinden, en zelf elke boodschap mooi inkleden. Je kunt ook denken: deze persoon houdt van korte mailtjes. Door zelf ook kort en bondig te formuleren, maak je een beter contact.”
Een ander onderdeel van NLP is dat je kijkt of je rapport hebt. Dit betekent dat je checkt of iemand echt naar je luistert en open staat voor je verhaal. “Mensen zijn soms druk aan het werk, en diep in gedachten”, legt Kristine uit. “Je loopt hun kantoor binnen, omdat je iets belangrijks wilt vertellen. Maar je krijgt een knorrig antwoord. Dit betekent dat je geen rapport maakt. Je collega staat op dat moment niet open voor jou. Je kunt je verhaal beter bewaren voor een moment waarop de persoon meer rust heeft, om wel naar je te luisteren, bijvoorbeeld als je samen in de auto zit op weg naar een afspraak.”

Oprecht nieuwsgierig

Astrid zegt dat je met NLP bovendien leert om eerlijke en oprechte vragen te stellen. “Bewust of onbewust heb je een oordeel over iemand anders, zeker als je je aan iemand ergert. Met NLP leer je die oordelen los te laten, en het gesprek aan te gaan met een houding van oprechte nieuwsgierigheid. Dit betekent dat je niets invult voor een ander, en dat je kwaliteitsvragen stelt. Zo krijg je een kijkje in de perceptie van de ander, en begrijp je welke bedoelingen de persoon heeft met zijn gedrag.” Astrid merkt in haar trainingen dat dit moeilijker is, dan het lijkt. “We doen regelmatig oefeningen met het stellen van open vragen. Vrijwel iedereen denkt dat dit gemakkelijk is. Toch gaan ze vragen stellen zoals: ‘Waarom ben je te laat?’ Maar het woord ‘waarom’ heeft een verwijt in zich. Het is geen blijk van oprechte interesse. De vraag: ‘Hoe komt het dat je te laat bent?’ klinkt al anders. Met NLP leer je welke lading woorden hebben, zodat je de vragen op de juiste manier stelt. Zo leer je anderen beter te begrijpen.”

Geen trucje

Tot slot legt Astrid uit dat je met NLP leert om jezelf te blijven. Het is dus geen trucje. “Je krijgt inzichten waardoor je van binnenuit verandert. Je leert te zien dat je zelf iets kan veranderen om je eigen dromen en ambities waar te maken.” Kristine sluit zich daarbij aan. “Mensen die NLP toepassen, hebben meer innerlijke rust. Ze hebben geleerd dat ze zichzelf mogen zijn. En ze hebben een neutralere blik naar anderen. Daardoor loopt het contact met anderen soepeler en beter.”

Ook aan de slag met NLP? Volg dan onze training Managementassistent en NLP. 

Lees ook

NLP en het stellen van doelen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels