checklist

De 9 gezondste werkgewoontes

Persoonlijke ontwikkeling

Van de uren die je wakker bent, breng je meer tijd door op het werk dan thuis. Gezond en vitaal werken draagt dus bij aan gelukkiger leven en aan een betere levenskwaliteit. Met deze 9 adviezen voor gezonde werkgewoontes zit je voortaan beter in je vel, ben je fris in je hoofd, kun je productiever en creatiever zijn en kun je het woord ‘werkstress’ voortaan uit je woordenboek schrappen. 

De 9 gezondste werkgewoontes

Tip 1 – Doe wat je graag doet

Kies voor een baan die je graag doet, waar je met plezier elke ochtend voor opstaat en niet hoeft te zeggen ‘Ik moet gaan werken’. Een job naar je hart motiveert, maakt je gelukkiger, geeft minder stress en een betere kwaliteit van leven en werken.

>> Nog beter weten wat je graag doet én waar je talent ligt? Kom naar het Management Support congres Werken vanuit je talent op 16 november <<

Tip 2 – Beweeg voldoende

Bewegen is één van de belangrijkste en eenvoudigste dingen die je kunt doen om gezond en vitaal te zijn. Zo pak je het op je werk aan: Neem altijd de trap in plaats van de lift. Parkeer je auto een eind van kantoor. Neem de fiets naar het werk. Ga wandelen tijdens de lunch en doe dit samen met je collega’s, dan blijf je het zeker volhouden.

Tip 3 – (Middag)pauze werkt!

Onderbreek geregeld je werk voor (actieve) pauzes, korte en langere. Pauzeren is geen tijdverlies. Het is een oplaadmoment voor je brein. Daarna ben je des te productiever en krijg je je werk met groter gemak gedaan. Nog enkele tips: neem elk uur een actieve pauze van 5 minuten, ga buitenshuis lunchen, haal geregeld een frisse neus, ga ‘s middags joggen.

Tip 4 – Eet gezond

Let op wat je eet en op je eetgewoontes. Breng een gezonde lunch mee van thuis of spreek met collega’s een beurtrol af om voor een gezonde lunch te zorgen. Beperk snacks en voorzie gezonde tussendoortjes zoals fruit of fruitsla. Neem de tijd om in alle rust te lunchen, eet dus geen snelle hap voor je computerscherm of uit het vuistje.

Tip 5 – Drink veel (water)

Drink veel en drink vooral water. Dehydratatie veroorzaakt concentratieverlies en stress. Vermijd ook cafeïnehoudende dranken.

Tip 6 – Let op je houding

Waak over een ergonomische werkhouding: kies de juiste zit- en werkhouding voor beeldschermwerk, werk en telefoneer staand, leer goed te tillen. Zo voorkom je nek- en rugklachten, pols-, arm- en nekblessures en chronische hoofdpijn. En door een ergonomische werkhouding werk je beter en kun je je langer concentreren.

Tip 7 – Leer werkstress hanteren

Stress is niet noodzakelijk ongezond, maar het gaat tegen je werken als je geen ‘herstelmomenten’ inbouwt. Kick geregeld af van je stress en werk aan je mentale gezondheid. Ken jezelf. Durf grenzen aan te geven. Laat je niet de hele dag storen door je smartphone en bouw concentratiemomenten in om je taken echt afgewerkt te krijgen. Dat helpt om je niet te laten overspoelen door het werk.

>> Tip! Lees ook: Slimme nieuwe werkgewoontes.<<

Tip 8 – Organiseer je werkplek

Een overdaad aan spullen en papieren heeft een negatieve invloed op je prestaties, veroorzaakt concentratieverlies en maakt dat je informatie minder goed verwerkt. Organiseer je werkplek, ruim je bureau en kasten op, zet een overzichtelijk (online) archief op… Dat werkt meteen ook een stuk prettiger.

Tip 9 – Neem je vakantie op

Vakanties zijn belangrijk om gezond te blijven op het werk. Langere tijd weg van het werk geeft je de kans om je batterijen op te laden. Op vakantie verminder je stress en verzet je je zinnen. En dat doet wonderen.

AuteurSara Van Wesenbeeck is life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en een veelgevraagd expert in de media. Ze is onder meer auteur van het boek ‘Rust in je huis en je hoofd’, dat sinds 1 juni 2017 te koop is, en van ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’. Met haar bedrijf Barking Dogs zet ze drukbezette professionals, ondernemers en spitsuurvrouwen in de juiste versnelling voor effectiever, prettiger en succesvol leven en werken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels