nieuws

Constructief reageren op kritiek

Persoonlijke ontwikkeling

Wie kritiek krijgt reageert vaak alsof hij wordt aangevallen. Maar reacties als gelijk terugslaan, de kritiek negeren of zwijgen leiden tot niets. Je hoeft kritiek niet leuk te vinden, maar als je er op een constructieve manier op reageert kun je er misschien iets van leren. Kijk naar de volgende aanpak.

Wie kritiek krijgt reageert vaak alsof hij wordt aangevallen. Maar reacties als gelijk terugslaan, de kritiek negeren of zwijgen leiden tot niets. Je hoeft kritiek niet leuk te vinden, maar als je er op een constructieve manier op reageert kun je er misschien iets van leren. Kijk naar de volgende aanpak.

1. Luister en kijk goed naar degene die de kritiek geeft.
2. Laat horen en zien dat je luistert (‘Je bent geïrriteerd over iets wat ik gedaan heb.’).
3. Vraag door tot je duidelijk hebt wat de ander van je wil (‘Wat heb ik gedaan waar je je zo aan hebt geërgerd?’, ‘Wat wil je anders?’).
4. Check of je de ander goed begrepen hebt (‘Als ik het goed begrijp ben je geïrriteerd over het feit dat ik me niet aan m’n afspraak gehouden heb.’).
5. Ga niet in discussie, verdediging of tegenaanval. Het gaat erom dat de ander ergens ontevreden over iets is en iets anders wil, niet of dit ‘waar’ is of ‘eerlijk’.
6. Ga alleen in op wat de ander zegt (wat je wérkelijk hoort en niet wat je denkt te horen of wat dit allemaal zou kunnen betekenen).
7. Zeg wat je met de vraag van de ander gaat doen. Als je vindt dat de ander gelijk heeft, zeg dat dan, aarzel niet om sorry te zeggen. Als de ander je zinvolle en bruikbare kritiek geeft, bedank daar dan voor. Of ga onderhandelen over een tussenvorm die voor beiden acceptabel is.

Reageer op dit artikel