nieuws

Ben jij boven de lijn?

Persoonlijke ontwikkeling

De lijn. Je ziet hem niet, maar hij is er wel. Het is die onzichtbare scheidslijn tussen worstelen en leven in flow. Er zijn drie posities: boven, onder en op de lijn. Boven de lijn Boven de lijn ben je in flow, het leven gaat je gemakkelijk af en je voelt je vitaal. Boven de […]

Ben jij boven de lijn?

De lijn. Je ziet hem niet, maar hij is er wel. Het is die onzichtbare scheidslijn tussen worstelen en leven in flow. Er zijn drie posities: boven, onder en op de lijn.

Boven de lijn

Boven de lijn ben je in flow, het leven gaat je gemakkelijk af en je voelt je vitaal. Boven de lijn zit je in de Winstdriehoek. Je neemt 100% verantwoordelijkheid voor je gedrag en acties, spreekt waardering uit naar jezelf en anderen en bent authentiek. Met dit laatste bedoel ik dat je zegt wat je doet, en doet wat je zegt. Daarbij luister je naar wat je lichaam je vertelt. Voel je aan heel je lichaam dat je iets niet wilt (Full Body No), dan doe je het niet. Voel je juist dat je iets heel graag wel wilt (Full Body Yes), dan handel je daar ook naar.

Boven de lijn ben je enthousiast en dankbaar, heb je vertrouwen in jezelf en toon je begrip voor anderen. In je lichaam komen gelukshormonen vrij. Gevoelens die je boven de lijn ervaart, zijn blijdschap en liefde. Of allerlei varianten hierop, zoals vertedering, opluchting en ontroering.

Gedachten en overtuigingen boven de lijn zijn bijvoorbeeld:

  • Ik ben oké, jij bent oké.
  • Het leven is goed.
  • Ik heb er volop vertrouwen in.
  • Het gaat me lukken.
  • Ik ben goed in wat ik doe.
  • Ik heb zin in het leven.
  • Het leven is goed voor mij.
  • Ik ben op het juiste moment op de juiste plek met de juiste mensen.
  • Ik sta in mijn kracht.
  • Ik voel me goed.
  • Ik ben blij en alles gaat mij gemakkelijk af.
  • Ik ben gezond.
  • Mij krijgen ze niet gek.

Onder de lijn

Onder de lijn is het worstelen. Je ervaart het leven als zwaar en lastig. Je zit in de Dramadriehoek en neemt de rol aan van slachtoffer, aanklager of redder. Je voelt je onbegrepen en klaagt, roddelt of beschuldigt anderen. De adrenalinekick die je daarvan krijgt, houdt dit gedrag in stand.

Basisgevoelens die je onder de lijn ervaart, zijn boosheid, angst en verdriet. Varianten hierop zijn bijvoorbeeld frustratie, ongerustheid en teleurstelling. Maar ook combinaties van de basisgevoelens komen voor. Denk aan schaamte, schuldgevoel en wanhoop.

Gedachten en overtuigingen onder de lijn zijn bijvoorbeeld:

  • Het leven is zwaar.
  • Ik heb er geen vertrouwen in.
  • Het is de schuld van anderen.
  • Kunnen ze nou helemaal niks zelf?
  • Dat is fout gegaan.
  • Het is allemaal pet wat ze doen!
  • Ik mis elke keer weer kansen.
  • Waarom gebeurt mij dit?
  • Ik kan dat niet.
  • Het is een en al ellende in mijn leven.
  • Ik ben niet goed genoeg.
  • Ik maak mij zorgen of ik wel genoeg verdien.

Op de lijn

Op de lijn heb je de keuze: breng je jezelf boven of onder de lijn? Het meest aantrekkelijk is natuurlijk om boven de lijn te komen. In het boek Boven de Lijn vind je tools die je daarbij helpen.

In de praktijk gaat het vaak zo:

Je bent in flow. Dan gebeurt er iets wat je triggert, iets waardoor je uit balans raakt. Je voelt bijvoorbeeld angst voor een presentatie. Of je bent boos op die manager die zijn werk niet goed doet. Voordat je het weet – en waarschijnlijk zonder dat je jezelf ervan bewust bent – beland je onder de lijn.

En jij?

Kijk eens naar jouw situatie op dit moment:

  • Hoe voel jij je?
  • Wat zijn je gedachten en overtuigingen?
  • Welk gedrag vertoon je?
  • Hoe communiceer je?

Is je huidige situatie oké, of zou je het anders willen? En hoe zou je het dan anders willen?

Wil jij meer ‘in control’ komen? Bekijk dan onze training Powerassistant in control.

Reageer op dit artikel