nieuws

13 tips voor ‘actief zitten’ op het werk

Persoonlijke ontwikkeling

Druk, druk, druk en daardoor de hele dag aan de werkplek geplakt. Vaak komen we er vanzelf achter dat onze lijf en leden daar niet wel bij varen. De oplossing: meer bewegen, voldoende pauzes en een goede instelling van de werkplek. Met afwisseling als toverwoord. 

13 tips voor ‘actief zitten’ op het werk

Actief zitten

  • Telefoneren? Doe het staand of lopend. Goed voor jou, fijn voor je collega’s.
  • Laat chat of mail voor wat ze zijn als je iets te vragen of te bespreken hebt. Loop gewoon even langs.
  • Neem de trap in plaats van de lift. De vijftiende verdieping wat te hoog gegrepen? Doe dan de helft met de trap en de helft met de lift.
  • Voor iedereen die dicht bij zijn werk woont: pak de fiets of ga lekker lopen.
  • Laat je collega’s geen koffie voor je halen, maar loop zelf.
  • Zorg voor afwisseling en sta zo vaak mogelijk even op. Een goede verhouding per uur is een kwartier staan of bewegen op drie kwartier zitten.
  • Neem regelmatig even pauze. Haal koffie, kijk uit het raam, schil een appel.
  • Werk niet door tijdens de lunch. Daar is nog nooit iemand productiever van geworden.
  • Zorg voor beweging en frisse lucht tijdens de lunch. Naar buiten, dus.
  • Zorg dat bureau, stoel en scherm goed staan afgesteld.
  • Handig, een laptop. Dan is het wel zaak extra op je houding te letten. Dus gebruik een laptopstandaard, een los toetsenbord en een muis.
  • Beperk het gebruik van de muis door functietoetsen.
  • Werk af en toe staand. Leg een stapel boeken onder de laptop. Het gaat om de afwisseling: langer dan 4 uur staan is ook niet goed.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels