nieuws

Zo word je slimmer!

Persoonlijke ontwikkeling

In deze achtste aflevering van Smart Brains (ons wekelijkse nieuwtje over je hersenen): neurogenese. Nog niet zo lang geleden werd aangenomen dat ons brein behoorlijk statisch is: dat bij je geboorte dus al bepaald was hoe het zich zou ontwikkelen, en hoe intelligent je zou kunnen worden. Maar neurowetenschappers ontdekten dat ook volwassen hersenen zich nog aanpassen onder invloed van wat je meemaakt.

Zo word je slimmer!

Verandering, leren, nieuwe prikkels: het verandert de structuur van je brein en helpt je hersenen zich te vernieuwen. En dat kan je slimmer maken.

Neurogenese: nieuwe hersencellen aanmaken

Pas sinds kort weten we dat dit vernieuwingsproces zich ook op celniveau afspeelt. ‘Neurogenese’ heet het: het vermogen van onze hersenen om nieuwe hersencellen aan te maken. En het is een van de meest baanbrekende ontdekkingen in de neurowetenschap ooit. Er komen gemiddeld ongeveer 700 hersencellen (neuronen) per dag bij. Op ons 50e zijn alle neuronen waarmee we geboren zijn verwisseld voor neuronen die we hebben aangemaakt tijdens ons volwassen leven.

Neuronen beïnvloeden ons leervermogen, geheugen, stemming en emoties

Ze beïnvloeden ons leervermogen, onze geheugencapaciteiten, stemming en emoties. Minder nieuwe neuronen? Dan gaat dan ten koste van deze functies. Onlangs is ontdekt dat er ook bij depressie sprake is van een lagere neuronenproductie, en dat antidepressiva de neuronenaanmaak verhogen.

Je kunt je geheugen, leervermogen en stemming verbeteren

Bekijk hier hoe je je hersenen kunt helpen bij de neurogenese in de inspirerende TED-talk van neurowetenschapper Sandrine Thuret. En hoe je je geheugen, leervermogen en stemming kunt verbeteren. Wat niet helpt: stress. En slaaptekort. Ook sudoku’s zetten geen zoden aan de dijk. Zoals neurowetenschapper Jeroen Geurts zegt: ‘Het enige waar je van sudoku’en beter in wordt, is in sudoku’en.’

Eet je vrolijker met knapperig spul

Wél goed: nieuwe dingen doen, leren, bewegen, een specifieke eetstijl – bijvoorbeeld minder eten, en dingen eten met een harde textuur (zie Thurets TED-talk voor de details). En seks. Tenzij dit slaaptekort oplevert.

“Het enige waar je van sudoku’en beter in wordt, is in sudoku’en.”

Ouderen moeten vaker hardlopen

Ook senioren maken nog nieuwe neuronen aan, zij het minder. Het is niet duidelijk waardoor dat komt. Is hun omgeving minder veranderlijk dan die van de gemiddelde 30-jarige? Of bewegen ze te weinig? Neuropsycholoog Eric Scherder vertelt in een van zijn verslavende colleges ‘Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen’ voor de Universiteit van Nederland dat 75% van de ouderen in verzorgingshuizen en 90% van de verpleeghuisbewoners ‘inactief’ is (= minder dan 2 keer per jaar 20 minuten matig intensief beweegt). Terwijl je door te bewegen de kwaliteit van je geheugen juist aantoonbaar verbetert, ongeacht op welke leeftijd je daarmee begint. De norm: 30 minuten gematigd intensief bewegen per dag. No weekend.

Mediteer je stress weg

Als je van alles in de stress schiet is dat dus niet best voor de neuronenaanmaak. Je kunt dan je toevlucht nemen tot mindfulness en meditatie. Neurowetenschappers overal ter wereld hebben het effect aangetoond van meditatie op onder andere hersenverandering en gedrag. Organisaties als Samsung, Google (Search Inside Yourself) en het Amerikaanse marinierskorps hebben inmiddels eigen mindfulnessprogramma’s ontwikkeld (lees Meditate just like the US Marines). Wil jij voor jezelf low-profile aan de slag met mediteren? Check dan deze goede meditatie-apps voor op de smartphone.

Je kunt ook gewoon mediteren op je werk. Het toilet is een populaire plek voor meditatie.

Auteur: Yvonne Halink

Verdieping

Maak als assistant slim gebruik van de ongekende mogelijkheden van je brein en doe mee met de training Powerbrein voor de assistant!

Boekentip

En lees ook bijvoorbeeld IK2, het nieuwste boek van Margriet Sitskoorn. In deze video vertelt ze wat je daaraan hebt.

Smart Brains-serie

Je executieve brein
Stel je bloot aan wat je moeilijk vindt
Hoe empathisch is je manager?
Eigenschappen die leiden tot succes
Multitasken maakt traag en humeurig
Pijn en genot leiden je brein op het werk
Kabouterraadsel
Zo word je slimmer
De illusie van de puur zakelijke beslissing
12 onmisbare vaardigheden voor succes
3 manieren om moral licensing af te leren

Reageer op dit artikel